ma/17/jun/2019 : 22 : 57

Nieuws:

Helaas wij gaan het forum sluiten.
Wilt u iets bewaren? Doe dat dan voor eind september 2019!
Ons ARCHIEF blijft actief.


Recente berichten

Pagina's 1 ... 5 6 7 8 9 10
81
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Hubertus - wo/12/jun/2019 : 16 : 17
Amoniak gas ? Onveranderd goede onderwerpen van je hoor.
82
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - wo/12/jun/2019 : 09 : 28
Onderzoek C-Job bevestigt potentie ammoniak als scheepsbrandstof

12 juni 2019

Ammoniak kan veilig en effectief worden toegepast als scheepsbrandstof om schadelijke emissies in de maritieme industrie te verminderen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek dat op 12 juni is gepubliceerd door C-Job Naval Architects, het grootste onafhankelijke scheepsontwerp- en engineeringbedrijf in Nederland.



Het baanbrekende onderzoek maakt gebruik van het ontwerp van een ammoniak tanker die vaart op zijn eigen vracht. Ammoniak wordt al jaren gezien als een kansrijke scheepsbrandstof om een significante vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in de scheepvaart te bereiken. Het onderzoek van C-Job laat zien dat ammoniak gebruikt kan worden als scheepsbrandstof wanneer een aantal veiligheidsmaatregelen opgenomen zijn in het ontwerp.

Niels de Vries, Lead Naval Architect bij C-Job en onderzoeksleider: "Wij hebben gekeken naar alle mogelijkheden waarbij ammoniak wordt gebruikt om energie op te wekken. De Solid Oxide Fuel Cell (SOFC) is duidelijk het meest efficiënt. De SOFC heeft nog wel praktische uitdagingen aangezien de vermogensdichtheid en het dynamische gedrag nog niet een acceptabel niveau bereikt heeft. Op korte termijn is daarom een interne verbrandingsmotor de beste optie."

50 procent reductie
Met de doelstellingen van de IMO om de totale uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 met ten minste 50 procent te verminderen ten opzichte van 2008 en uiteindelijk schadelijke emissies volledig te elimineren, is het van het grootste belang dat de maritieme industrie onderzoek doet naar hernieuwbare brandstoffen zoals waterstof, methanol en ammoniak.

C-Job meent al een aantal jaar dat ammoniak een haalbare en veelbelovende optie kan zijn als schone en duurzame brandstof. Vorig jaar is het ontwerpbureau toegetreden tot de Ammonia Energy Association om de samenwerking met andere industrieën over dit onderwerp te versterken om hun ambitie te realiseren.

Samen met Proton Ventures en Enviu heeft C-Job in 2017 een consortium opgericht om ammoniak verder te onderzoeken als brandstof voor de scheepvaart. Met de voltooiing van dit theoretisch onderzoek heeft C-Job een belangrijke bijdrage geleverd aan de eerste fase van het consortiumproject. In de volgende fases volgen nog laboratoriumtests, een pilot en een evaluatie.

Werk aan de winkel
Voor C-Job onderzoekt De Vries sinds 2016 de mogelijkheden van hernieuwbare scheepsbrandstoffen zoals ammoniak. Hij heeft nu een aantal jaren onderzoek afgerond waaruit zijn Masterscriptie 'Veilige en effectieve toepassing van ammoniak als brandstof voor de scheepvaart' aan de TU Delft is voortgekomen.

Er is nog veel werk te doen, benadrukt De Vries. "Hoewel dit onderzoek uniek is in zijn opzet en een waardevolle eerste stap biedt naar de toepassing van ammoniak als brandstof voor de scheepvaart, is verder onderzoek nodig om het volledige potentieel en de haalbaarheid ervan te verkennen."
83
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - di/11/jun/2019 : 18 : 01
Explosie op tanker eist twee doden



Oliegas en zuurstof hebben tot tot een explosie geleid in de machinekamer
van de VF TANKER 16 waarna brand uitbrak.
Dit gebeurde vanmorgen om 04.20 (Russische tijd) in de haven van Makhachkala (Dagestan/Rusland)
aan de Caspische Zee.Rond 10.00 was de brand geblust.
Twee bemanningsleden moesten dit met de dood bekopen,en twee of drie personen
werden met brandwonden naar het ziekenhuis gebracht.
84
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - di/11/jun/2019 : 17 : 43
Onderwaterrobot moet invasieve Aziatische vis elimineren

De Amerikaanse non-profit organisatie RSE: Robots in Service of the Environment heeft een onderwaterrobot gepresenteerd die de explosief groeiende populatie van een uitheemse vissoort, de koraalduivel, moet decimeren.



De Guardian LF1, Mark 4 is voorzien van 8 boegschroeven, een camera, panelen om de koraalduivels een schok mee toe te dienen en een opslagruimte voor gevangen vissen. De deels door ki aangestuurde robot kan tot dieptes van 300 m duiken (dieper dan recreatieve duikers) en kost $ 1.000. Eén robot kan volgens RSE 200 koraalduivels per dag vangen, wat volgens de makers een marktwaarde van $1.500 tot 2.000 vertegenwoordigt.


De koraalduivel is een van oorsprong Aziatische tropische vis, die aan de Amerikaanse Atlantische kust geen natuurlijke vijanden heeft en zich daardoor ongeremd voortplant. Volgens RSE, dat robotica maakt voor milieubescherming, is een leger van duizenden robots nodig om werkelijk een impact te hebben.
85
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - di/11/jun/2019 : 17 : 20
Eigenlijk is mij de lust ontnomen om hier nog dagelijks wat scheepvaartnieuws
of onderwerpen die met de scheepvaart te maken hebben,te plaatsen.
Dit eigenlijk omdat er dit weekend bekend is gemaakt dat dit forum binnenkort geheel zal verdwijnen.

Na twintig jaar hier heel wat te hebben neergepend in diverse onderwerpen en natuurlijk veel leden met mij,
is besloten dat alles met het grof vuil mee kan en heel veel verhalen van (ex)-zeelui nooit meer te traceren zullen zijn voor latere geintresseerden zoals familie etc.
Veel uitlopende onderwerpen staan in het forum verzameld,
maar daar wordt dus geen enkele waarde aan gehecht.....jammer.

Alleen de website zal in een ander jasje worden gestopt,want dat is "van historische waarde",
en daar wordt dus dit forum ondergeschikt aan verklaard en als een hoerenkindje behandeld.
Zal niet deze zomer gebeuren,zoals ik kon lezen maar wel op korte termijn.

Hoop dat ik de gasten hiermee op de hoogte heb gebracht en dat zij ook begrijpen
dat deze plaatser van berichten er nog weinig animo in heeft.

Groet,Ron.


Na vijftig jaar einde aan baggermonopolie op Schelde

Vanaf 2022 kunnen alle baggeraars ter wereld meedingen
naar baggercontracten op de Antwerpse Linkeroever.
Volgens een bericht in de Belgische zakenkrant De Tijd maakt Vlaams minister Ben Weyts
hiermee een einde aan het - binnenkort vijftig jaar lopende - monopolie van DEME en Jan De Nul Group.



Op het monopolie van de twee baggeraars was al jaren kritiek.
De afgelopen jaren waren er diverse pogingen van de Vlaamse overheid om het (lucratieve)
contract te verbreken, maar die mislukten.
Minister Weyts slaagde er ditmaal volgens de zakenkrant wel in de baggeraars over de streep te halen
zonder een schadevergoeding te betalen.

DEME en Jan De Nul mogen het lopende contract van 1972 blijven uitvoeren tot 2022.
Daarna wordt het gekoppeld aan twee andere grote contracten
en kunnen alle baggeraars ter wereld inschrijven.
De Nederlandse baggeraars Boskalis en Van Oord zullen dan ook hun kans wagen, verwacht De Tijd.
86
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Hubertus - zo/ 9/jun/2019 : 17 : 12
Ik had Malta Freeport zelf niet beter kunnen omschrijven Ron. Grandharbour in Valetta op 9 km v hier is wel in mijn ogen de mooiste haven ter wereld en iedereen die hier was of komt zal dat bevestigen . Daarom wirden er zoveel historisch en modern films geproduceerd.  Yet, ik woon hier mooi met dag en nacht zicht op scenes als die van je duidelijke foto's  waarop ik mijn woonplek daadwerkelijk zie. 32 gr hier nu en net in zee gezwommem maar nu dames wk voetbal+nations cup
finale kijken en wellicht nog  Formula 1 in Canada.
87
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - zo/ 9/jun/2019 : 15 : 15
Zo Hub,ditmaal dus "live" van de camping,haha.
Mooie dag om jou Malta dan maar eens te belichten,en dan vooral de havens.....


Malta Freeport

Malta is al eeuwen een grote scheepvaart- en handelsnatie.
In de droogdokken van de Grand Harbour, nabij Valletta, worden schepen gebouwd en gerepareerd.
Voor de handel via zee is Malta voornamelijk aangewezen op de grote haven
aan de oostelijke kant van het eiland.

Deze Malta Freeport (Il-port Ħieles) is een grote containerhaven in de Marsaxlokk bay, vlakbij Birzebugga. Minder prominent in de haven aanwezig, is het deel dat wordt gebruikt als petroleumhaven.


Uitzicht op de Malta Freeport

Door de overwegend socialistische Maltese regering, werd in 1969 begonnen
met de onteigening van grond voor de aanleg van de haven.
Dit gebeurde op de plek waar tussen 1917 en 1946 een luchtmachtbasis
voor watervliegtuigen gelegen was; RAF Kalafrana.


RAF Parade At RAF Kalafrana Seaplane Base 1937


RAF Kalafrana, Malta slipway, 1922

Men hoopte dat de haven veel werkgelegenheid zou opleveren.
Schepen die vanuit het verre oosten richting West-Europa varen,
komen via het Suezkanaal de Middellandse Zee binnen, die ze aan de westzijde
weer verlaten via de Straat van Gibraltar.



Malta werd tot enkele tientallen jaren geleden standaard voorbij gevaren
via het ten noorden van Malta geleden Kanaal van Malta.
Middels de aanleg van de Malta Freeport, hoopten de Maltezers een graantje mee te pikken
van de internationale handel via zee. Het overheidsbedrijf dat de haven exploiteerde,
werd in 2001 geprivatiseerd. Sinds 2004 kent de haven een commerciële exploitant.



De Malta Freeport wordt met name gebruikt voor de overslag van containers naar kleinere schepen.
Deze kleinere schepen distribueren de containers op hun beurt naar havens aan de Middellandse Zee.
In totaal worden er maar liefst 53 van die havens aangedaan vanuit de Malta Freeport.



Deze rol leek Malta Freeport eigenlijk een beetje in te pikken van het Griekse Piraeus,
maar de Griekse haven is de Freeport recentelijk qua omvang van de goederenstromen weer gepasseerd.
Belangrijke havens die vanaf Malta bereikt worden, zijn bijvoorbeeld Genua, Napels,
Alexandrië, Venetië, Ancona, Marseille, Thessaloniki en Piraeus.
De grotere schepen die containers naar Malta aanvoeren, komen bijvoorbeeld uit Rotterdam, Hamburg,
Zeebrugge en Le Havre uit westelijke richting en Singapore, Hong-Kong, Shanghai,
Melbourne, Sydney en Auckland uit oostelijke richting.


Uitzicht op de Malta FreeportMalta Freeport

De Malta Freeport beschikt over alle moderne voorzieningen die benodigd zijn
voor een snelle overslag van containers.
Zo staan er enorme kranen waarmee de containers snel van boord worden gehaald.
Voortdurend is men bezig met het uitvoeren van plannen om de haven uit te bereiden
en geschikt te maken voor grotere schepen.



Thans beslaat de oppervalkte van de haven ongeveer 80 hectare.
In 2018 werden er in de haven ongeveer 3,31 miljoen TEU's
(de standaardeenheid voor een 20-voets container) overgeslagen op ongeveer 2.200 schepen.



De Malta Freeport is daarmee de 47e haven van de wereld.
Ter vergelijking: De Rotterdamse haven verwerkte in 2017 ongeveer 13,685 miljoen TEU's.
Voornaamste regionale concurrent van de Freeport, Piraeus, heeft zich na een flinke krimp
de laatste jaren enorm hersteld.
Het is de bedoeling dat in de Freeport in de nabije toekomst 3,4 miljoen TEU's per jaar worden overgeslagen. Daarvoor beschikt de haven over bijna drie kilometer aan kades.
De haven zelf biedt werkgelegenheid aan ongeveer 750 mensen.

88
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Hubertus - zo/ 9/jun/2019 : 13 : 43
Zulke tanker voorziet Malta v gas Ton . Grote schepen ja. Goed verhaal (ook v gasten)
Geniet op camping met je gezin

Hub in zonnih en werm Malta 33 graden . Gelukkig wat zeewind.
89
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - zo/ 9/jun/2019 : 09 : 58
Nog 1 oud onderwerp uit een ander topic.
Scheepvaartnieuws komt later vanaf de camping.

Groet,Ron.
  :smiley_typing:

Het Hellend Vlak van Saint-Louis-Arzviller

Het Marne-Rijnkanaal vormt een verbinding tussen de Rijn en de Marne en vormt voor de
beroepsvaart de hoofdroute tussen Parijs en Straatsburg.
Het kanaal werd aangelegd in de eerste helft van de 19e eeuw.



In het kanaal lagen bij Arzviller 17 sluizen in een traject van vier kilometer die een hoogte overbrugden van 44 meter.
De opeenvolging van de vele sluizen leidde tot forse vertragingen bij de scheepvaart mede vanwege het feit
dat schepen elkaar niet konden passeren omdat het kanaal ter plaatse zo smal was.




Technische details:

Lengte van de helling: 108,6 meter
Hoogteverschil: 44,5 meter
Hellingsgraad: 41%
Buitenmaten bak: 41,5 meter lang en 5,5 meter breed
Waterdiepte in bak: circa 3 meter
Contragewichten: 2 van 450 ton elk
Reistijd: 4 minuten


In 1969 is hier een hellend vlak in gebruik genomen dat de functie van de sluizen heeft overgenomen.
De helling heeft een constante hellingsgraad van 41%.
De bak beweegt zich in de breedterichting en heeft een totaal gewicht, inclusief zo'n 750 m³ water, van ongeveer 900 ton.




Er is slechts één bak en deze is verbonden met twee contragewichten die onder de bak gaan.
In de machinekamer staan twee elektromotoren van 90 kW die het geheel in beweging brengen.
Het kunstwerk trekt jaarlijks meer dan 100.000 dagjesmensen en zo'n 8000 vaartuigen.




Op 4 juli 2013 reed, door nog onbekende oorzaak, de bak opeens een stukje omlaag terwijl een rondvaartboot aan het invaren was.
Doordat de hefdeur vanwege het schip niet meer dicht kon, stroomde een massa water omlaag, die het kunstwerk zwaar beschadigde.
De restauratie heeft 1,6 miljoen euro gekost.



Bizar ongeluk: beroemde scheepslift Arzviller rest van het jaar dicht

Een bizar ongeluk met een scheepslift heeft dramatische gevolgen voor het toerisme in Saint-Louïs-Arzviller.
De scheepslift van Saint-Louis-Arzviller, goed voor 140.000 bezoekers per jaar, kan dit jaar zeker niet meer gebruikt worden.
Wanneer dat wel kan, is nog onduidelijk, want de oorzaak van het ongeluk staat nog altijd niet vast, meldt tv-zender France 3 Lotharingen.

France 3 Lotharingen  

De scheepslift is een grote bak met water, die met een zware motor omhoog getrokken wordt en aan een kabel weer naar beneden zakt.
Die vervangt zeventien sluizen en dat scheelt schippers en watersporters een dag varen.
Maar een maand geleden ging het helemaal mis, aldus dagblad Le Républicain Lorrain.
Terwijl bovenaan de helling een rondvaartboot met 23 passagiers de bak in voer, brak de bak los en liep uit de rails.



De boot kwam klem te zitten maar niemand raakte gewond.De schrik is groot, de hinder ook.
De zeventien oude sluisjes, waarvoor de lift een snelle vervanging was, zijn al lang niet meer te gebruiken,
zodat het Marne-Rijn-kanaal volledig gestremd is.
Wie van parijs naar Straatsburg wil, moet omvaren over de Moezel. Dat scheelt tien dagen varen...


Begin mei 2014 werd het vlak weer in gebruik genomen, maar werd op 10 juli 2014 gestremd na een asbreuk.
Enkele dagen later maakte de beheerder van de vaarweg Voies navigables de France (VNF)
bekend dat de sluiting zeker tot eind 2014 zou gaan duren.
De reden wordt gezocht in het feit dat bij de vervanging van die as, waarbij de bak werd opgekrikt,
de constructie de andere kant is opgekanteld en zo verwrongen raakte.
90
ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS / Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS
Laatste bericht door Ron - zo/ 9/jun/2019 : 09 : 50
Speciaal voor het Pinkster-weekend een "special" uit een ander topic welke ik 3 jaar geleden plaatste.
Nu dus ook voor NIET-LEDEN te lezen. Er zijn op deze site meer dan 100 onderwerpen/topics te bekijken,dus meld U aan en lees en bekijk hetgeen wat zonder inloggen niet mogelijk is. Lid worden is kosteloos
.


Prelude FLNG

Werf Samsung Heavy Industries,
Zuid-Korea
Kiellegging oktober 2012
Tewaterlating december 2013
Kostprijs $10,8-$12,6 miljard
Algemene kenmerken
Lengte 488 meter
Breedte 74 meter
Deplacement 600.000 ton
IMO-nummer 9648714




Prelude FLNG is een drijvend complex waar aardgas wordt omgezet in vloeibaar gas (lng). Het wordt de grootste drijvende installatie ooit gemaakt. Het wordt in opdracht van Royal Dutch Shell gebouwd. Het zal in 2016 of 2017 op ongeveer 200 kilometer ten noorden van Australië komen te liggen, boven het gasveld Prelude. Op de Shell Prelude wordt het uit de zeebodem gewonnen aardgas vloeibaar gemaakt, tijdelijk opgeslagen en overgepompt naar gastankers die het lng naar de klant vervoeren.



In januari 2007 ontdekte Shell het Prelude gasveld op zo'n 200 kilometer voor de kust van noord Australië en ongeveer 475 kilometer ten noordnoordoosten van Broome.
Het veld heeft een omvang van circa 85 miljard m3.
Een pijpleiding om het gas af te voeren was niet opportuun en er was onvoldoende gas om de bouw van een lng installatie op het land rendabel te maken.




In mei 2011 viel het besluit om te investeren in het Prelude FLNG-project waarbij FLNG staat voor (en) Floating Liquefied Natural Gas (analoog aan FPSO voor aardolie).
Voor dit project wordt de eerste drijvende LNG-installatie ter wereld gebouwd.
Het geheel wordt op zee verankerd, waar zij gas uit offshore-velden gaat produceren en dat vloeibaar maakt door het aan boord af te koelen.
Het water is ter plaatse 250 meter diep.




Het Technip Samsung consortium is verantwoordelijk voor de bouw op de Samsung Heavy Industries scheepswerf in Geoje, Zuid-Korea.
Het wordt de grootste drijvende offshore-installatie ter wereld.
De FLNG-installatie is 488 meter lang, tussen 70 en 80 meter breed en maximaal 134 meter hoog.
Voor de bouw is 260.000 ton staal nodig.




Volledig toegerust en met volle opslagtanks komt het totaal gewicht op ongeveer 600.000 ton.
De installatie kan de zwaarste tropische cycloon weerstaan.
Het schip is aan de voorzijde verankerd en kan vrij ronddraaien, hier komt ook het aardgas aan boord.
SBM Offshore levert het draaiende koppelstuk ("turret") waar het gas het schip binnenkomt.
Eenmaal in gebruik zijn er ongeveer 400 medewerkers aan boord.




De installaties op het schip koelen het aardgas af naar -162°C. Bij deze temperatuur wordt het gas vloeibaar en is 600 maal in volume afgenomen. Het lng wordt tijdelijk aan boord opgeslagen en later door LNG-zeetankers bij de installatie afgehaald en getransporteerd naar de afnemers.
Het gehele project vergt een investering van minstens $ 10,8 miljard en maximaal $ 12,6 miljard.




Het eerste gas wordt verwacht in 2016. Eenmaal in gebruik produceert de Prelude FLNG zo'n 110.000 vaten olie-equivalent per dag.
Op jaarbasis komt dit overeen met zo'n 5,3 miljoen ton per jaar (mtpj) aan vloeibare producten, waarvan 3,6 mtpj lng, 1,3 mtpj condensaat en 0,4 mtpj lpg.
De installatie blijft 25 jaar lang permanent bij het Prelude-gasveld verankerd.
Is het veld eenmaal uitgeput dan wordt de installatie versleept naar een ander gasveld.


Het project was eerst volledig in handen van Shell. Later hebben INPEX (Japan, 17,5%), Korea Gas Corporation (10%) en CPC Corporation (Taiwan, 5%) ook belangen genomen in het project.
Het aandeel van Shell is daarmee afgenomen tot 67,5%


Bekijk de video:  
Pagina's 1 ... 5 6 7 8 9 10