ma/17/jun/2019 : 23 : 06

Nieuws:

Helaas wij gaan het forum sluiten.
Wilt u iets bewaren? Doe dat dan voor eind september 2019!
Ons ARCHIEF blijft actief.

SPELLETJES

Gestart door kroonvaarder, zo/26/feb/2006 : 09 : 22

Vorige topic - Volgende topic

Hubertus

8, toch? want bij het weggaan schudt en kust  men doorggaans ook.

Jan Prins van Wijngaarden

zo/ 3/mrt/2019 : 20 : 08 #721 Laatste wijziging: zo/ 3/mrt/2019 : 21 : 09 door Jan Prins van Wijngaarden
Voor dit probleem zal er zeker een rekenkundige oplossing zijn, maar ik heb nu even geen idee.......

Ik doe dus maar gewoon een gok:  :sport_003:

Totaal 6 personen waarbij ik aanneem dat Jantje en Marietje elkaar niet de hand schudden.
Blijven er 4 personen over waarbij ik aan neem dat het handen schudden en kussen evenredig verdeeld wordt....?

Als dit zo is, dan hebben Jantje en Marietje ieder 2 personen de hand geschud......? :smilie_confused_dontknow: :smilie_confused_dontknow:

Hans Onink

zo/ 3/mrt/2019 : 20 : 16 #722 Laatste wijziging: zo/ 3/mrt/2019 : 20 : 17 door Hans Onink
Jantje schudt 4 personen de hand en Marietje schudt ook 4 personen de hand.

Hubertus

Nou , hoe zit dat nu met dat handjes schudden? Wie raadde en/of berekende het correct? Of zit er een  verneukeratief truckje
in verwerkt? 

Hubertus

De handjes de lucht in  (i.p.v schudden) is overigens een popular koddig  carnavalslied maar dan gaat het om veel meer handjes en handjes die men niet thuis houdt soms ook.

willem visser

Jantje en Marietje houden een feestje en nodigen twee koppels uit. Als de genodigden op het feestje aankomen, groeten de personen individueel elkaar.  Handen worden geschud, maar er wordt ook gekust. Als iedereen elkaar gegroet heeft, neemt Jantje elk van de gasten apart en ook aan zijn partner Marietje en vraagt: "hoeveel handen heb je geschud?" Tot Jantje's verbazing zijn alle antwoorden verschillend. Hoeveel handen hebben de gastheer en de gastvrouw geschud?

Het antwoord was

- Er zijn 6 mensen op het feestje, dus stel A, B, C, D, E, F, waarbij Jantje persoon F is. Alle antwoorden zijn verschillend dus de mogelijkheden zijn: 0, 1 , 2, 3, 4 of 5. Echter is 5 handen schudden niet mogelijk want dan hebben tenminste twee mensen elkaar de hand geschud, dit is niet mogelijk omdat de antwoorden verschillend zijn.
- Stel dat persoon A vier handen (C, D, E, F) schudt, dan heeft deze één persoon (B) niet de hand geschud. Gezien de situatie is het aannemelijk dat persoon A en B dan partners zijn. Aangezien alle andere mensen nu iemand de hand hebben geschud, kunnen we concluderen dat persoon B 0 handen heeft geschud.
- Er is nu ook iemand die 1 hand heeft geschud, persoon C. Dus er blijven nog 3 personen (D, E, F) over en de aantallen 2 en 3. Persoon D heeft de hand geschud met A en stel hij schud de hand met E en F, dan heeft hij 3 personen de hand geschud. Aangezien persoon D niet de hand schud met A kunnen we ook hier van uit gaan dat dit een koppel is.
- Automatisch blijft persoon E over die twee handen heeft geschud (zoals eerder gestelt, met persoon A en B) en dat deze persoon Marietje is.
Jantje en Marietje hebben ieder twee personen de hand geschud.

Citaat van: Jan Prins van Wijngaarden op zo/ 3/mrt/2019 : 20 : 08
Voor dit probleem zal er zeker een rekenkundige oplossing zijn, maar ik heb nu even geen idee.......

Ik doe dus maar gewoon een gok:  :sport_003:

Totaal 6 personen waarbij ik aanneem dat Jantje en Marietje elkaar niet de hand schudden.
Blijven er 4 personen over waarbij ik aan neem dat het handen schudden en kussen evenredig verdeeld wordt....?

Als dit zo is, dan hebben Jantje en Marietje ieder 2 personen de hand geschud......? :smilie_confused_dontknow: :smilie_confused_dontknow:

Wederom had Jan Prins van Wijngaarden het goed.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

De volgende dan maar weer

Een oude boer ligt op sterven en wil zijn erfenis verdelen onder zijn 3 zonen. Onder zijn erfenis vallen 17 koeien. Jantje, de oudste zoon, krijgt de helft van de koeien. Bert, de tweede zoon, krijgt een derde van de koeien. Tot slot krijgt de jongste, Henk, een negende van de koeien.

De boer en zijn zonen proberen het bezit eerlijk te verdelen, maar ze kunnen niet tot een besluit komen omdat 17 niet deelbaar is door 2, 3 of 9. Het gevolg is een heftige discussie onder de broers omdat niemand een eerlijke verdeling kan bedenken. Op dat moment komt een vrachtwagenchauffeur voorbij geladen met één koe. De vrachtwagenchauffeur zegt: "Jongens, maak geen ruzie als jullie vader stervende is. Ik zal jullie helpen de 17 koeien te verdelen."

Hoe verdeelt de vrachtwagenchauffeur de erfenis van 17 koeien over de drie broers naar de wens van de boer?

Antwoord morgen 5 maart

Jan Prins van Wijngaarden

Deze ken ik al, dus sla even een beurt over.

willem visser

di/ 5/mrt/2019 : 10 : 48 #728 Laatste wijziging: di/ 5/mrt/2019 : 10 : 48 door willem visser
Helaas was er niemand die een antwoord heeft kunnen geven.

Een oude boer ligt op sterven en wil zijn erfenis verdelen onder zijn 3 zonen. Onder zijn erfenis vallen 17 koeien. Jantje, de oudste zoon, krijgt de helft van de koeien. Bert, de tweede zoon, krijgt een derde van de koeien. Tot slot krijgt de jongste, Henk, een negende van de koeien.

De boer en zijn zonen proberen het bezit eerlijk te verdelen, maar ze kunnen niet tot een besluit komen omdat 17 niet deelbaar is door 2, 3 of 9. Het gevolg is een heftige discussie onder de broers omdat niemand een eerlijke verdeling kan bedenken. Op dat moment komt een vrachtwagenchauffeur voorbij geladen met één koe. De vrachtwagenchauffeur zegt: "Jongens, maak geen ruzie als jullie vader stervende is. Ik zal jullie helpen de 17 koeien te verdelen."

Hoe verdeelt de vrachtwagenchauffeur de erfenis van 17 koeien over de drie broers naar de wens van de boer?

Het antwoord:
De vrachtwagenchauffeur voegt zijn eigen koe aan de erfenis. Hierdoor zijn er 18 koeien te verdelen:
Jantje krijgt er 18/2 = 9
Bert krijgt er 18/3 = 6Henk krijgt er 18/9 = 2
9+6+2= 17 koeien.
De 18e koe is weer van de vrachtwagenchauffeur.

willem visser

De volgende dan maar weer, succes

13 mensen komen in een klein hotel met 12 kamers en iedere gast wil een eigen kamer. De piccolo lost het probleem op: hij vraagt de 13e gast om met de eerste gast in kamer 1 te wachten. Dus in de eerste kamer zitten 2 mensen. De piccolo neemt de derde gast naar kamer 2, de vierde gast naar kamer 3, de vijfde gast naar kamer 4..., en de twaalfde gast naar kamer 11. Dan gaat hij naar de kamer 1 en neemt hij de 13e gast naar kamer 12 (die vrij is).

Hoe kan iedereen toch zijn eigen kamer hebben in dit klein hotel?

Antwoord morgen 6 maart