ma/22/apr/2019 : 04 : 57

Nieuws:

Welkom!
Er zijn 8 onderwerpen direct zichtbaar, er zijn er meer dan 80.
MELDT U GRATIS AAN! of bezoek ook ons ARCHIEF KLIK HIER.


DE LAATSTE HOTLO

Gestart door Gerrit Hofmeijer, di/24/jul/2012 : 01 : 01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

S.Krol †

do/17/jan/2013 : 11 : 05 #110 Laatste wijziging: do/17/jan/2013 : 13 : 47 door S.Krol
Het weer in Angra dos Reis.
Op onderstaande site is het weer op de werf in Angra te volgen.
Hier is ook op te zien dat de luchtvochtigheid tussen de 75% en 94% schommelt.
En regelmatig regen.


.

ed ott

plaats dit ontvangen mailtje van sos stork voor geïnteresseerden.
gr ed


Hotlo in Rotterdam

Uitnodiging bijeenkomst Techniek

Inleiding

Het zou zo maar kunnen: maart 2013, de Hotlo komt aan in Rotterdam.
Het kan ook nog maanden duren.
Wél zijn de voorbereidingen voor de demontage in Rotterdam in volle gang.
Deze demontage is noodzakelijk om de Hotlo in Hengelo te krijgen.
Hij moet door de sluizen en onder de bruggen van het Twentekanaal door kunnen.

We voeren in Rotterdam besprekingen met Broekman (eigenaar van de voormalige RDM-hal) en Wärtsillä.
Het Havenbedrijf Port of Rotterdam brengt ons geen havengelden in rekening en het uitzendbureau Simytech stelt technisch personeel ter beschikking.
Het ziet er allemaal veelbelovend uit.
Ook zijn we bezig in Hengelo: op welke locatie wordt de motor weer in topconditie gebracht?

Met andere woorden: we staan aan de vooravond van het demontage- en renovatietraject.

Behoefte aan technische medewerkers

Hulp van kenners van de Hotlo en/of technische medewerkers blijven we nodig hebben, zowel voor de demontage in Rotterdam als voor de renovatie en montage in Hengelo.
Veel belangstellenden hebben aangegeven dat ze op de één of andere wijze een bijdrage willen leveren aan dit deel van het traject.
Voor het demontageproject in Brazilië hebben we daar op zeer beperkte schaal ook al gebruik van kunnen maken.
Bij het zoeken naar mensen is toen gebleken dat we bij veel opgaves over te weinig informatie beschikken.
Daar willen we wat aan gaan doen.

Als eerste organiseren we op woensdag 13 februari 2013 om 14.00 uur in het ROC van Twente, Gieterij 200 in Hengelo een middag waarbij we alle belangstellenden met een technische achtergrond uitnodigen.
Op die middag komt naast de voortgang en planning van het project, vooral de inventarisatie van kennis, kunde, beschikbaarheid en de bereidheid om daadwerkelijk een steentje bij te dragen, aan de orde.


Plan van aanpak

Op basis van deze inventarisatie gaat het bestuur een plan van aanpak en inzet van medewerkers uitwerken voor (in eerste instantie) de demontage in Rotterdam.
Het plan voor de renovatie in Hengelo volgt in een later stadium.
Er moet uitvoerend, archiverend en registererend werk gebeuren.
Gezien de omvang van het werk is leidinggeven hierbij onontbeerlijk.
Zie op de website www.sos-hotlo.nl bij Projectplanning  >> demontage Rotterdam voor de eerste aanzet.

Kanttekening bij de uitvoering is dat er geen vijftig man tegelijk met de motor bezig kunnen zijn, er een werkplanning voor gemaakt moet worden, de kosten in de hand gehouden moeten worden en er op een gegeven moment misschien keuzes moeten worden gemaakt.


Uitnodiging

Graag nodigen wij u bij deze uit voor de bijeenkomst op 13 februari 2013 in het ROC van Twente, Gieterij 200 te Hengelo. Schroom niet wanneer u denkt dat u door een hoge leeftijd of handicap geen direct uitvoerende  bijdrage zult kunnen leveren.
Wellicht kunt u op een andere manier een steentje bijdragen.
Mocht u kennissen hebben waarvan u denkt dat ze wellicht een bijdrage kunnen leveren, geef dan gerust de uitnodiging door. 
Wij zullen de uitnodiging ook op de website www.sos-hotlo.nl plaatsen. 

Wanneer u gebruik maakt van de uitnodiging wilt u dat dan doorgeven via

info@sos-hotlo.nl.

Mocht u onverhoopt niet kunnen op de genoemde datum en wel een bijdrage willen leveren dan kunt u dat ook melden via dit e-mailadres, graag met gegevens met betrekking tot inzetbaarheid.
Zie hiervoor ook het demontageplan op onze website.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen via info@soshotlo.nl.


Deze uitnodiging is aan u gestuurd namens de Stichting SOS-HOTLO.


Jan van der Doe

Om nog even terug te komen op het verhaal van de "Astrid Naess"

Weet er alles van, van brandjes en spoelpoorten schoonmaken.

Ben in juli 1959 afgemonsterd bij de NDSM. Heb aan boord gezeten als handlanger.

Hartelijke groet,

Jan van der Doe
Fergus, ON.

Gerrit Hofmeijer

Uitnodiging demontagedag SOS-HOTLO, zie ook website: www.sos-hotlo.nl .
Graag nodigen wij u bij deze uit voor de bijeenkomst op 13 februari 2013 14.00 uur, in het ROC van Twente,
Gieterij 200 te Hengelo. Voor een middag waarbij we alle belangstellenden met een technische achtergrond uitnodigen.
Op die middag komt naast de voortgang en planning van het project, vooral de inventarisatie van kennis, kunde, beschikbaarheid en de bereidheid om daadwerkelijk een steentje bij te dragen, aan de orde.
Mocht u kennissen hebben waarvan u denkt dat ze wellicht een bijdrage kunnen leveren, geef dan gerust de uitnodiging door.
Wanneer u gebruik maakt van de uitnodiging wilt u dat dan doorgeven via info@sos-hotlo.nl.
Zie ook demontage Brazilië: http://www.youtube.com/watch?v=_Lwrgjjjvt4
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Gerrit Hofmeijer

Groetjes Gerrit Hofmeijer

S.Krol †

wo/22/mei/2013 : 22 : 38 #115 Laatste wijziging: wo/22/mei/2013 : 23 : 22 door S.Krol
Gerrit,
Zoals je weet ben ik er sinds vorige week vrijdag druk mee bezig.
Met alle burocratische problemen en vooral vraagtekens en wie is wie en wie doet wat.
Behoolijk chaotisch, maar de knopen komen eruit.

Wat jullie misschien op het Kombuispraat forum lezen zijn eventuele mogelijkheden maar voorlopig slechts gespeculeer.
Ik heb verzocht dat zgn plan "B" te overwegen omdat het in de (niet zo gunstige) mogelijkheden ligt.
Dat zou inhouden, motor (niet daaibaar, wel op torn) plus enkele leuke (onklaar gemaakte) spareparts.
Aan alles kan nog een gunstige draai gegeven worden. Ik zie het nog wel zitten. Maar weet ook (nog niet) alles.
Dat hangt van de juiste wegen bewandelen af en van (vooral) goodwill kweken.
Hoe meer geruchten er in de ronde gaan, hoe moeilijker kan de oplossing worden.
Er is al zoveel tijd verloren gegaan.
Voorlopig geen comentaar.

SK

PS en als je daar dan ook mag lezen over een schroothandelaar en kilo prijs v/h staal, ja dat is bekend bij die handelaar.
Euro 150.000,00 vertelde hij me gisteravond. Maar goodwill kan een hoopp veranderen. En bovendien is dat feit ook niet geheel waar.
Dit soort berichten werkt niet mee.

Gerrit Hofmeijer

Stoffer

Hier wordt niet gespeculeerd, we wachten gewoon rustig af.
Hoop dat jij nog iets kan betekenen voor de Hotlo, denk dat jij de juiste man bent wat betreft het technische gedeelte en ook wat betreft je kennis van het Portugees en de zeden en gewoonte aldaar.
Ik hoor het wel Stoffer, veel succes daar in het lekkere warme Brazil, het blijft hier koud in het kikkerlandje.

Gerrit
Groetjes Gerrit Hofmeijer

kruiskop

zo/ 4/aug/2013 : 18 : 17 #117 Laatste wijziging: zo/ 4/aug/2013 : 18 : 18 door degroot
Ik vindt het oorverdovend stil omtrent de activiteiten met de HOTLo.
Heeft hij wortel geschoten daar in Braziel, of wat?
Wat is nu de volgende stap om dat monster hier te krijgen?

Ben benieuwd!

Alles goed met "onze" Stoffer?

Grt. Bob de Groot.

Gerrit Hofmeijer

wo/21/aug/2013 : 16 : 34 #118 Laatste wijziging: zo/ 2/jul/2017 : 21 : 16 door Gerrit Hofmeijer
Rondje Drenthe,

Van de week weer eens een rondje door "ons" Drenthe gemaakt en gelijk maar wat foto's genomen van de Storklaan.
De naam Stork is zelfs daar dus bekend! Dit weggetje bevindt zich boven Vledder en zo ongeveer op de grens van
Drenthe en Friesland in de benijdenswaardige open ruimtes in dat gebied.
Prachtige omgeving, rust en wat een verschil met die druktes hier in midden Nederland.

Hoe dat weggetje aan die naam gekomen is weet ik niet. Maar we kennen het al 10-tallen jaren, per auto en/of op de fiets.
En omdat de naam Stork nogal in de publiciteit staat dacht ik, dan maar eens op de plaat gezet.

Heel apart is ook dat er een auto stond met een Stork-driehoekje op de achterruit. Hotlo onder de motorkap? ;-)

Bob de Groot


Groetjes Gerrit Hofmeijer

Gerrit Hofmeijer

ma/16/sep/2013 : 16 : 10 #119 Laatste wijziging: ma/16/sep/2013 : 16 : 16 door Gerrit Hofmeijer
Het is daverend stil aan het Hotlo front, ik begin te vrezen dat er GEEN Hotlo naar Nederland komt.
Of zie ik dat verkeerd??

Onderstaand is de laatste info die ik kan vinden, en dat stemt niet tot optimisme


"It looks as if we are again up against a wall". 


Zo begint de mail (29 juli 2013) van Gary Davis, projectleider bij Noble Drilling in Angra dos Reis.
Nieuwe problemen doemen op..
De situatie is als volgt.


1. Om het vertrek van de Noble Roger Eason mogelijk te maken moesten de motor en toebehoren geïmporteerd worden.
Noble heeft de Hotlo en toebehoren geexporteerd naar het Braziliaanse recyclingsbedrijf GSS,
een bedrijf dat veel op de werf in Angra actief is.


2. Om hoge invoerkosten te voorkomen is daarbij aan de motor en toebehoren het begrip "scrap" toegekend;
importregels zeggen dat "scrap" onklaar gemaakt moet worden.
Daarover gaat nu de discussie met de Braziliaanse douane.


3. Met behulp van het Consulaat Generaal in Rio de Janeiro hebben we het verzoek gedaan ons materiaal
"berperkt onklaar" te maken zodat de Hotlo zijn museale en educatieve functie kan blijven behouden.
De verantwoordelijke douaneautoriteiten hebben dit verzoek in beraad.


4. GSS is eind juli door (een andere afdeling? van) de douane op de vingers getikt waarom de Hotlo nog niet onklaar is gemaakt. Prompt is door GSS een offerte uitgebracht aan Noble hoe zij denken dat de sloop kan worden uitgevoerd.
(Dit is de informatie waarop Gay Davis doelde).


Daar komt bij dat de werf BrasFELS eind augustus een nieuwe kraan gaat bouwen waardoor "onze" portaalkraan waarschijnlijk een jaar lang niet in staat is de motor te verplaatsen.


Met medewerking van het bureau Dröge en Van Drimmelen uit den Haag zijn we naarstig aan de slag gegaan om op de situatie te reageren. Voorop staat het behoud van de motor.
Aan Gary Davis is hierover bericht dat het voor ons onbegrijpelijk is dat er nu een voorstel tot "Destruciao" ligt.


Politiek


Bij zijn bezoek aan Hengelo in juni j.l. is minister Kamp geïnformeerd over de situatie op dat moment.
Wij willen hem nu vragen actie te ondernemen naar de Braziliaanse regering.
Na eerdere pogingen van de Stichting gaat het bureau Dröge en Van Drimmelen ook proberen om de
Braziliaanse ambassade te mobiliseren.
Zowel de heer Rietkerk (gedeputeerde provincie Overijssel) als de burgemeester van Hengelo zullen worden gevraagd steun te betuigen aan minister Kamp.

Groetjes Gerrit Hofmeijer