di/21/mei/2019 : 04 : 46

Nieuws:

Welkom!
Er zijn 8 onderwerpen direct zichtbaar, er zijn er meer dan 80.
MELDT U GRATIS AAN! of bezoek ook ons ARCHIEF KLIK HIER.


Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 04 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Job Mattijssen †


Er is steeds minder echt nieuws over de "Rena".

Ik las dat de kosten van deze stranding nu tegen de 20 miljoen dollar lopen, maar het zou me niets verbazen als het uiteindelijke bedrag veel hoger komt te liggen.

De containers die achter de accomodatie waren geplaatst en die je op diverse fotos als een kromme toren half overboord kon zien hangen, zijn allemaal al van boord gehaald.

Op 21 december waren van de totale hoeveelheid van 1368 containers, 227 containers verwijderd.  En op 26 december was dat getal opgelopen naar 341 containers verwijderd.
Men verwacht nu dat begin maart alle containers van boord zullen zijn gehaald.  Er is nog geen nieuws over plannen om daarna het schip zelf van het rif te trekken.

De kapitein en de tweede stuurman zitten nog steeds in de gevangenis. Af en toe komen de autoriteiten met een nieuwe of een meer "up to date" aanklacht tegen die twee, maar verder lijkt het niemand veel uit te maken wat er met hen gebeurt.

Er werken minstens twee kraanschepen aan de berging van de containers: de "Smit Borneo" (die een grote reikwijdte heeft en daarmee als hij aan bakboordskant van de Rena is geankerd, zonder problemen de containers van de stuurboordskant van het schip kan lichten) en de "ST-60" die daarna de containers van de Smit Borneo ontvangt en naar de haven van Tauranga brengt.

Beste wensen van Job
Down Under

Job Mattijssen †


Christmas Island is een eilandje dat ruwweg 200 mijl ten zuiden van Java ligt. Omdat het Australisch bezit is, kwam het tot nu toe vooral in het nieuws als daar weer een boot vol vluchtelingen aan kwam.

Maar gisteren kwam het in het nieuws doordat een kleine bulkcarrier genaamd "Tycoon" (Panamese vlag, 84 meter lang en 4129 ton draag vermogen) die daar fosfaat lag te laden, in slecht weer alle trossen brak. Daarna lag het schip een tijd lang tegen de kade aan te beuken, waarna het in tweeen brak.

De 15 bemanningsleden sprongen allemaal in het water (er stond een deining van 4 m hoog). De Australische marine gebruikte rubber bootjes om de bemanning op te pikken.  Er waren twee licht gewonde bemanningsleden die naar het ziekenuis werden gebracht.

Natuurlijk is er meteen weer olie vervuiling: het schip had als brandstof 102 ton zware stookolie; 32 ton lichte diesel-olie en 11000 liter smeerolie aan boord.
Verder had het al 260 ton fosfaat geladen, wat ook vervuiling geeft.

Een probleem is dat Christmas Island vrijwel geen echte havens heeft, dus nu dit gebroken schip de toegang tot de enige kade in Flying Fish Cove heeft versperd, gaan ze ook problemen krijgen met de aanvoer van voorraden voor de eiland bewoners (en de honderden boot vluchtelingen die daar in kampen op de uitslag van hun visum aanvraag zitten te wachten).

Meer nieuws volgt later vandaag; ik moet nu even naar het ziekenhuis voor de uitslag van de scan en eventuele verdere chemo...

Job
Down Under

Job Mattijssen †

di/10/jan/2012 : 12 : 34 #2 Laatste wijziging: ma/14/mei/2018 : 19 : 32 door Willem Visser
En het gaat niet veel beter met het containerschip Rena dat al maandenlang bij de Noord-Oost kust van Nieuw Zeeland op een rif ligt.
Het achterschip is nu ter plaatste gezonken in een waterdiepte van ongeveer 60 meter.
Toen dat achterschip op punt van zinken stond heeft de sleepboot "GO Canopus" die op het achterschip van de Rena had vastgemaakt, nog geprobeerd dat in een betere richting te draaien zodat het later gemakkelijker zou zijn om de overblijvende containers van het achterschip te lichten, maar daar hadden ze geen succes mee.
Overigens waren er in het begin schattingen dat er bij het in tweeen breken van de Rena tussen de 200 en 300 containers verloren waren gegaan, maar dat is nu herzien tot een getal tussen de 100 en 150 containers.
De bergers schatten dat er nog 400 containers in het achterdeel van het schip liggen te wachten.
Dat achterschip is overigens niet helemaal gezonken: er ligt ongeveer 75 procent onderwater en de rest steekt nog boven water uit.

Job
Down Under

Job Mattijssen †


Volgens het tv nieuws hier in Australie is de Costa Concordia over een lengte van 50 meter open gereten. Het schip is ongeveer 300 meter lang dus een scheur van 50 meter is gewoon te veel; ook al sluiten ze meteen alle waterdichte deuren.

Ik kan niets zeggen over de oorzaak van die stranding. Het tv nieuws zei ook dat er twee uur eerder een electrische storing was geweest aan boord, en als gevolg daarvan waren de GPS apparaten aan boord in de war geraakt.
Maar zelfs op een schip als de "Album" hadden we twee GPS apparaten, en we hielden een ruw logboek bij waarin we ieder uur de positie, koers en vaart noteerden zoals dat door ieder van die twee GPS werd aan gegeven.

Ik weet dat er nieuwere systemen zijn waarbij automatisch de meerdere GPS apparaten aan boord vergelijken wat ze als positie enz aangeven, en je krijgt meteen een alarm als er een verschil tussen die dingen komt.
Je kan dan stellen dat het eens kan gebeuren dat alle GPS apparaten aan boord precies dezelfde fout hebben. In dat geval krijg je natuurlijk geen automatisch alarm van die GPS. Maar hoe zit het dan met de ouderwetse navigatie, waarbij de stuurlieden ook via radar en zicht-peilingen de scheeps positie controleren !!!  Dat mag wel een ouderwets systeem zijn, maar je hoort het nog steeds toe te passen. En je kan zelfs een vuurtorentje zien, verdomde dicht bij de boeg van de cruise liner....

Voor wat betreft de "Rena": er is al dagenlang geen verandering in de situatie. De bergers wachten op iets beter weer zodat hun duikers kunnen gaan kijken hoe het zit met de achtersteven van de Rena. Maar dat is nu nog te gevaarlijk voor duikers.

En tenslotte de "Tycoon" die op Christmas Island aan de grond liep:
Op alle fotos die ik tot nu toe heb gezien, ligt het schip tegen een soort kade-muur aan te beuken. Het is daar erg ondiep, daarom zie je niet direkt dat het schip is gezonken. Maar ze ligt echt met haar vlak op de zeebodem.

De fosfaat mijn had in het jaar 2011 liefst 45 dagen waarin ze vanwege het slechte weer, de schepen niet konden laden. De baai stond dus bekend voor het slechte weer. Maar toen de Tycoon daar op zaterdag aan kwam, was het goed weer. En de weers verwachting die geldig was tot zondag middag 15.45 uur, was ook niet slecht.
Tijdens de zaterdag nacht werd het weer (wind en deining) regelmatig gecontroleerd. De loods die bij de fosfaat mijn in dienst is, controleerde de toestand van het schip om acht uur zaterdag avond; de havenmeester deed hetzelfde een uurtje later, en de voorman van de laadploeg deed het nog eens om middernacht.  Maar rond vier uur op zondag ochtend begon er een hogere deining te lopen.

De kapitein belde om 06.18 uur die voorman op met het bericht dat het schip "verhaald" moest worden, maar de zee was toen al te ruw om lichters te gebruiken.  De marine stuurde toen RIB opblaasbare bootjes om te proberen daarmee de trossen van de Tycoon in een andere positie te zetten, maar het was al te laat: een van de trossen was gebroken en het schip lag al tegen de kade te bonken.

Ik ben er niet helemaal zeker van maar ik geloof dat de Tycoon op boeien lag afgemeerd en via lichters werd geladen. Volgens een kranten artikel hadden ze al 260 ton fosfaat geladen; niet in bulk maar in 50 kg zakken.

De autoriteiten bespreken nu met de eigenaar van het schip (een Taiwanese rederij) en met hun verzekerings maatschappij hoe ze het wark van de Tycoon kunnen verwijderen zodat de belangrijkste ligplaats van het eiland weer in gebruik genomen kan worden.

Job
Down Under

Job Mattijssen †


Voor wat betreft de "Costa Concordia": we horen nu al een paar dagen dat het schip af en toe een paar centimeters verder naar het diepe water schuift.  Maar het vreemde is dat je niets hoort over pogingen om dat verder te voorkomen. 

Ik ben geen bergings deskundige maar het schip ligt relatief dicht bij de kust dus het zou misschien mogelijk zijn om met twee stevige takels en staaldraden, eentje rond het voorschip en de andere rond het achterschip en dan naar een stevig vast punt op de wal, het schip vast te leggen ?

Job
Down Under

Ron

wo/ 1/mrt/2017 : 12 : 15 #5 Laatste wijziging: di/11/jul/2017 : 20 : 49 door Gerrit Hofmeijer
Na een grondige restauratie van drie jaar is de Kapitein Anna, voorheen bekend onder de naam Kapitein Kok,
terug in de vaart en terug in haar oude thuishaven Amsterdam.
De stichting Federatie varend Erfgoed Nederland heeft op 5 december 2016 de raderboot
Kapitein Anna in haar register ingeschreven als Varend Monument.
De Kapitein Anna  is nu beschikbaar  voor één- of meerdaagse tochten.
Daarnaast doet het schip dienst als restaurant- en hotelschip en is het te huur als locatie voor evenementen, feesten en presentaties.


De Kapitein Anna is in 1911 gebouwd als stoomraderboot voor de Stoomboot Reederij op de Lek als radarboot No.6.
Tot 1948 verzorgde het schip een lijndienst tussen Culemborg, Schoonhoven en Rotterdam. 
In 1950 werd de raderboot verkocht aan de Duitse ondernemer Karl Pister.
Pister liet de stoommachine, ketel en raderen verwijderen en gebruikte het schip als varend partycentrum.
In 1976 ontdekte de Hilversumse muzikant Wijnand Key het inmiddels zwaar verwaarloosde schip in de haven van Ludwigshafen.
Hij bracht het schip terug naar Nederland.




Na een restauratie, waarbij de raderboot werd voorzien van twee hydraulisch aangedreven schepraderen,
kreeg het schip de naam Kapitein Kok en een vaste ligplaats in Amsterdam.
Key verzorgde van 1977 tot 1980 lijndiensten op Rotterdam, Utrecht, Gorinchem, Dordrecht en IJmuiden.
Van 1980 tot 2012 werd de Kapitein Kok, eveneens vanuit Amsterdam, ingezet voor de chartervaart.
Kapitein Anna is sinds juni  2013, na het faillissement van de vorige eigenaar,
in bezit van Ton Schellekens met zijn bedrijf Rederij Quo Vadis.
Bij de faillissementsveiling was deze rederij de enige inschrijver. 
Hij gaf haar de naam Kapitein Anna.


“Bij een nieuwe start hoort een nieuwe naam,” stelt Schellekens. “Die naam is ‘Kapitein Anna’.
Kapitein verwijst naar haar vorige naam en Anna is de naam van mijn moeder.
Zij was weliswaar geen schipper maar wel degelijk een kapitein.
Naast een gezin met dertien kinderen bestierde zij onze boerderij.
Dat deed zij met verve, met succes en met liefde en aandacht voor iedereen.
Met datzelfde enthousiasme, en naar ik hoop met hetzelfde succes, wil ik
de ‘Kapitein Anna’ een nieuwe toekomst bieden in de Amsterdamse haven.”


“Zoals voor alle grotere monumenten geldt ook voor deze raderboot dat behoud niet mogelijk is
zonder economisch rendabele activiteiten,” vertelt Schellekens.
“Alleen vaartochten genereren tegenwoordig onvoldoende inkomsten om het kostbare onderhoud te financieren.”
De activiteiten zijn daarom uitgebreid met het verhuren van hotelkamers en het verzorgen van groepsdiners,
vergaderingen en events.

De salons benedendeks zijn geheel in stijl  omgebouwd naar 12 hotelkamers.
Het verzorgen van vaartochten blijft de hoofdactiviteit van de Kapitein Anna.
De hotelkamers en stilliggende evenementen kunnen alleen op korte termijn gereserveerd worden.
“De crew heeft een grote voorliefde voor de vaartochten, de gastwaardering bij Booking.com van 8,9 geeft aan
dat de crew het hotelvak ook met liefde verzorgt,” zegt Schellekens. “De klant is koning.”




De Kapitein Anna heeft een nieuwe vaste ligplaats gevonden aan de kop van de NDSM-pier in Amsterdam Noord.
Schellekens is erg blij met die ligplaats.
Het vroegere NDSM-terrein is van een grote scheepswerf  getransformeerd naar een culturele hotspot
met een uitstekende veerbootverbinding  van en naar het Centraal Station.
De ligplaats van het schip geeft een schitterend uitzicht op de stad, havens en de langsvarende zee- en binnenvaartschepen.
Vooral na zonsondergang geven de lichten van de stad en de haven een sprookjesachtig uitzicht op de activiteiten in en rond de haven.
Dit kunt u in alle rust bekijken vanaf een stukje Nederlandse rivierhistorie ‘Kapitein Anna’.


Meer informatie is te vinden op www.kapiteinanna.nl

Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Nieuw-Zeelander vaart met volle snelheid op paal

February 28, 2017, 3:14 pm

Een man uit Nieuw-Zeeland trekt veel bekijks met de video van zijn bootongeluk.
De man scheurt over de rivier de Grey, maar lijkt vervolgens de macht over
het stuur te verliezen en vaart recht op een paal af.



De bestuurder is op miraculeuze wijze lichamelijk ongedeerd gebleven,
maar de boot komt er niet zonder schade vanaf.


VIDEO:    

Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Jacht Jeroen Piqueur onder beslag
maar toch te koop bij Nederlandse jachtmakelaar


Wie snel is, kan misschien een koopje doen. Het 43 meter lange yacht Rubeccan van de gevallen
Optima-topman Jeroen Piqueur wordt in Nederland te koop aangeboden voor 9,8 miljoen euro.
Enkele jaren terug vroeg Piqueur er nog 11,9 miljoen euro voor.
Het aanbod is in elk geval opmerkelijk.
De Gentse onderzoeksrechter Annemie Serlippens liet strafrechtelijk beslag leggen op de luxeboot.
“Wij kunnen het schip wel degelijk verkopen.” klinkt het bij de Nederlandse verkoper.
Het parket onderzoekt de zaak.




Het is de Nederlandse specialist Lengers Yachts uit Muiden die de Rubeccan te koop aanbiedt.
Volgens een woordvoerster van het bedrijf zijn zij wel degelijk de makelaar die het schip mag verkopen,
“wellicht in opdracht van de bank”.
Van een strafrechtelijk beslag weten ze in Nederland niets.



“Wij zorgen er natuurlijk wel voor dat de koper daar geen last van heeft.” zo klinkt het.
De verkoper schat dat een dergelijk schip in nieuwbouw 15 miljoen euro kost.
Aan de Rubeccan zijn wel enige achterstallige onderhoudswerken te doen.
Het schip ligt momenteel in de Spaanse haven van Altea.



De yacht Rubeccan staat los van het Optima verhaal.
En juridisch moet nog worden bewezen dat de yacht wel degelijk van Jeroen Piqueur is.
De boot werd aangekocht in het verlengde van de likwidatie van de Luxemburgse holding Complete Holding in 2010.

Die keerde om en bij 20 miljoen euro likwidatiepremie uit aan de holding Cruise Foundation in Liechtenstein.
Het parket gaat er van uit dat Piqueur de uiteindelijke begunstigde is van deze transacties.
De gewezen financier deed alvast nooit officieel aangifte van dit vermogen.
De fiscus stelde zich burgerlijke partij in de zaak.



Wijsheid begint met verwondering......

hans robbers

Toch een kunst, de enige paal die er staat te pakken, Vak mannetje.

:yahoo:
Je krijgt meer voor elkaar bij mensen als je zelf niet de eer op strijkt.

Ron

Citaat van: hans robbers op wo/ 1/mrt/2017 : 23 : 19
Toch een kunst, de enige paal die er staat te pakken, Vak mannetje.

:yahoo:


Misschien slechte ogen HANS..... :smilie_character_pipe:

Wijsheid begint met verwondering......