di/21/mei/2019 : 04 : 59

Nieuws:

Welkom!
Er zijn 8 onderwerpen direct zichtbaar, er zijn er meer dan 80.
MELDT U GRATIS AAN! of bezoek ook ons ARCHIEF KLIK HIER.


Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 04 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ron

App leidt binnenschipper veilig en slim door de haven

Rotterdam wil de slimste haven ter wereld zijn, en daar horen slimme apps voor alle bezoekende schepen bij.
De app River Guide moet binnenschippers helpen hun reis efficiënt te plannen.

Weten hoeveel ligplaatsen er nog beschikbaar zijn en of je daar al dan niet met een of twee kegels
(gevaarlijke lading) mag liggen, waar je drinkwater kunt halen, wat de stroming op je vaarweg is,
informatie over auto-afzetplaatsen, alle benodigde informatie over bruggen of sluizen, bedieningstijden,
marifoonkanalen of telefoonnummers; het zit allemaal in de app River Guide waarmee momenteel wordt getest in de haven van Rotterdam.



Tankschip ‘Vlaardingen’ van VT opent het verbrede Breeddiep

Het Havenbedrijf Rotterdam wil van Rotterdam de slimste haven maken met een veilige en vlotte
afhandeling van de scheepvaart, zowel zee- als binnenvaart.
Als een van de hulpmiddelen daarvoor heeft het Havenbedrijf een app laten maken,
genaamd River Guide die de binnenschipper op een veilige en slimme manier door de haven moet loodsen.
Tijdens de vaart geeft de app alle relevante informatie voor het op een zo efficiënt mogelijke manier plannen van zijn reis door de haven.

Alle relevante informatie staat altijd bovenaan in het beeldscherm van de computer aan boord,
zowel op de kaart als in de reisplanning.
Op verschillende punten van de route krijgt de schipper informatie over getijden en stroming.

River Guide wordt momenteel getest door een kleine groep binnenvaartschippers op bruikbaarheid.
Vanaf april wordt de pilot opgeschaald.
Er is nog de mogelijkheid om hier als binnenvaartschipper aan deel te nemen via
www.riverguide.eu.



Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Verbod op varend ontgassen van benzeen Noord-Holland
en Utrecht: zonder boetes


01.03 - 07.55   

In de provincies Noord-Holland en Utrecht geldt sinds vandaag een verbod op varend ontgassen
van benzeen en benzeenhoudende ladingen. Er worden geen boetes uitgedeeld,
totdat Amsterdam nog dit jaar een eigen ontgassingsinstallatie operationeel heeft.
In Zuid-Holland en Noord-Brabant is het verbod al langer van kracht.




Het verbod geldt voor het ontgassen van benzeen (UN 1114) en stoffen met UN nummers
1267, 1268, 1863, 1993 en 3295 die meer dan 10 procent benzeen bevatten.
Deze maatregel moet bijdragen aan een beter milieu en een schonere binnenvaart.
Ook stilliggend ontgassen van benzeen en benzeen houdende ladingen is vanaf 1 maart 2017
in de provincies Noord-Holland en Utrecht niet meer toegestaan.

Verantwoord ontgassen is mogelijk met een ontgassingsinstallatie, waarbij de dampen elders worden verwerkt.
Op dit moment is er nog geen ontgassingsfaciliteit in de Amsterdamse haven aanwezig.
De provincie Noord-Holland heeft hiervoor wel subsidie beschikbaar gesteld.
Het havenbedrijf coördineert het realiseren van ontgassingscapaciteit.
Hierover is het havenbedrijf in gesprek met marktpartijen.
In de haven van Moerdijk is wel een ontgassingsinstallatie operationeel.

Overtredingen van het verbod kunnen zowel met administratieve controles als door het uitvoeren
van fysieke controles op een binnenvaartschip worden vastgesteld.
Bij overtreding wordt strafrechtelijk gehandhaafd, meldt het havenbedrijf.
In Noord-Holland werken de provincie, de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, politie en de Divisie Havenmeester
van het havenbedrijf Amsterdam samen om de toezicht en handhaving van het verbod in het Noordzeekanaalgebied vorm te geven.
In Utrecht voert de politie toezicht en handhaving uit in samenwerking met de omgevingsdiensten

Er geldt een overgangsfase totdat een ontgassingsfaciliteit in Amsterdam operationeel is.
Dat houdt in dat klanten gedurende deze periode wel goed worden geïnformeerd, maar er nog geen sancties volgen.
Na de ingebruikname van een ontgassingsinstallatie is dit wel het geval.
Vanaf dat moment volgen er sancties op het varend ontgassen van benzeen en benzeen houdende ladingen.
Men streeft ernaar dat dit jaar nog een ontgassingsfaciliteit operationeel is in de Amsterdamse haven.


Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Oude damwand ligt in de weg bij sluizencomplex IJmuiden

De komende weken verwijdert Rijkswaterstaat in IJmuiden een oude damwand die in de weg ligt
bij de bouw van de nieuwe zeesluis.
Het wegverkeer moet van maandag 6 tot en met vrijdag 17 maart rekening houden met ernstige
verkeershinder en lange wachttijden tijdens het schutten van de Noordersluis.

Tijdens graafwerkzaamheden voor de nieuwe zeesluis in IJmuiden stuitte aannemersconsortium
OpenIJ diep in de grond op een oude damwand uit de vorige eeuw. Hij is zo’n 65 meter lang.
Eerder explosievenonderzoek had al uitgewezen dat er zich een groot stuk metaal bevond aan de
zuidzijde van de Noordersluis ter hoogte van de binnendeur.
Om vertraging van de bouw van de nieuwe zeesluis te voorkomen zal de aannemer de damwand zo snel mogelijk verwijderen.




De scheepvaart zal weinig tot geen overlast ondervinden van de werkzaamheden.
Het autoverkeer wél. Dat wordt om en om over de buitendeur van de Noordersluis geleid.
Wanneer de buitendeur voor het schutten van een schip opengaat, kan het verkeer zéér beperkt gebruik maken van de binnendeur.

Rijkswaterstaat raadt gemotoriseerd verkeer, dat niet op het sluizencomplex hoeft te zijn,
aan de sluisroute te mijden en gebruik te maken van de Velsertunnel.
(Brom-)fietsers kunnen de Noordersluis wel altijd passeren.

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, komt er een nieuwe grote zeesluis in IJmuiden.
De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.
Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Milieu,
de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam en de gemeente Velsen.
Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.




Wijsheid begint met verwondering......

Hubertus

Tja, die KIWI staat echt wel voor paal ja en die zg blinde werkt ook met zijn paal of en/of stok.

Ron

Zr. Ms. Van Amstel vertrekt zaterdag naar Caribisch Gebied

Het marineschip Zr. Ms. Van Amstel vertrekt zaterdag 4 maart als stationsschip naar het Caribisch Gebied.
Voor vertrek ontvangt de bemanning uit handen van de Plaatsvervangend Commandant der Strijdkrachten,
vice-admiraal Rob Bauer, de ‘Herinneringsmedaille humanitaire hulpverlening bij rampen’.
Ze krijgen de medaille voor hun deelname aan de EU FRONTEX operatie in de Middellandse Zee.



Hr.Ms. Van Amstel in Willemstad

Het Multipurposefregat voer in de eerste helft van 2016 vier maanden lang zowel in de Egeïsche als in de Middellandse Zee.
Met name de inzet voor FRONTEX in de Middellandse Zee had een grote impact op de bemanning.
Het schip en de bemanning bracht in vier weken 1.024 migranten in veiligheid en legde
voor FRONTEX 6.256 zeemijlen (11.586 km) af.
Ook werd tijdens deze inzet aan boord een meisje geboren.
Zij kreeg de naam Gelila, wat volgens haar Eritrese moeder ‘from the ocean’ betekent.

De komende vier maanden vaart de Van Amstel als stationsschip in het Caribisch Gebied.
Naast maritieme presentie, bestaat de belangrijkste taak van het stationsschip uit het uitvoeren van counterdrugsoperaties.
Hiertoe wordt het schip ingezet voor zowel de Koninklijke Marine, de kustwacht Caribisch Gebied als de Amerikaanse
geleide internationale counterdrugsorganisatie, de ‘Joint Interagency Taskforce South’.
En route naar Curacao voert het schip nog diverse helikopteroperaties met de NH-90 uit
en trainingen voor het geëmbarkeerde boardingteam.




Wijsheid begint met verwondering......

Ron

De wereld van de VOC in persoonlijke verhalen

De Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) bestond bijna tweehonderd jaar, vanaf de oprichting in 1602 tot aan 1798.
Het archief van de VOC wordt al jaren gebruikt door onderzoekers uit binnen- en buitenland.
Een deel van de topstukken uit dit bijzondere archief staat nu centraal in de tentoonstelling
‘De wereld van de VOC’ in het Nationaal Archief in Den Haag. (24 februari 2017 tm 7 januari 2018).




De bezoeker gaat op ontdekkingsreis langs bijzondere kaarten, scheepsjournalen, brieven en tekeningen
uit 200 jaar geschiedenis van wat de eerste multinational in de wereldgeschiedenis wordt genoemd.
Tegenover het succesverhaal staan ook verhalen over roof, geweld, gruwelijkheden en onderdrukking.

In de tentoonstelling geven beelden van zee, lucht en land met een bijpassende soundscape de bezoekers het idee zelf op reis te zijn.
Geuren en geluiden begeleiden hen langs verschillende VOC-locaties in de Oost:
Kaap de Goede Hoop, Midden-Oosten, Ceylon, India, Batavia/Indië, Japan, China en Formosa.
De bezoeker wordt verrast met verschillende digitale presentaties en middelen,
die een extra dimensie geven aan het tentoonstellingsbezoek.




In ‘De wereld van de VOC’ brengen persoonlijke verhalen uit de VOC-tijd tot leven.
Schrijvers Nelleke Noordervliet en Ramsey Nasr zijn in de huid gekropen van onder andere
een gouverneur-generaal, een grootaandeelhouder, een dominee en een koopman.

Deze verhalen zijn te beluisteren in de tentoonstelling.
Op diverse plekken ziet de bezoeker dat het verleden nog op verschillende manieren doorwerkt in het heden.
Zo werd in de VOC-tijd de aandelenmarkt ook al gemanipuleerd.
Journalist en antropoloog Joris Luyendijk vertelt in de tentoonstelling over de parallellen met de huidige financiële sector.

Op de honderden VOC-schepen die Nederland verlieten, voeren zo’n miljoen opvarenden mee.
Veel Nederlanders hebben dan ook een voorouder die in dienst is geweest van de Compagnie.
Het Nationaal Archief heeft voor de tentoonstelling tien van deze nakomelingen geïnterviewd over hun voorouders
en hen gevraagd wat het VOC-verleden nu voor hen betekent.
Korte filmpjes van een nakomeling van medeoprichter van de VOC Willem van Loon en nakomelingen
van tot slaaf gemaakte Cornelis Valentijn worden in de tentoonstelling en op de website getoond.

Meer informatie
: www.gahetna.nl/voc

Wijsheid begint met verwondering......

Hubertus

De van Amstel lag hier ook in Malta Ron en ik overwoog nog om te vragen aan boord te kunnen. Mooi vind ik navy ships niet maar ze moeten
er zijn en doen zoals in je beschrijving wordt uitgelegd ook heel goeie dingen. Als je het goed herinnerd maakte ik nog kenbaar onlangs met
enkele opvarenden te hebben gesproken in Grand Harbour en ze vertelden mij dat ze ook Libische politie en Millitairen opleidden aan die kust
om met gevaarlijke vluchtelingen situaties om te gaan. Het accent wordt in deze blijkt nu ook meer naar Libie en Tunesia te gaan want het loopt
de spuigaten uit met het aantal. Onze regeringen in de EU willen een soort Turkije constructie ook in N. Afrika gaan toepassen maar ik heb er een hard hoofd in of dit helpt.
Vandaag zeilde ik weer mee op zee maar richting noord afrika mijdt de skipper want hij wil die ellende niet zien en mee omgaan. Vissers doen dat ook want als ze die mensen tegenkomen moeten ze menselijkerwijs iets ondernemen en dat kost ze vanwege rapporten van waterpolitie etc soms
dagen vissen, dus inkomens verlies. Harde wereld out here. Bedankt voor je leerzame inbreng weer.
                                                                                                                                                                    Vrg v Hub uit zonnig Malta 

Ron

1 april open dag Race of the Classics in Veerhaven Rotterdam

Op 1 april houdt de Race of the Classics een open dag in de Veerhaven in Rotterdam.
Bezoekers kunnen vanaf 11:00 uur de klassieke zeilschepen bezichtigen en in één van masten klimmen.
Er is ook de  mogelijkheid om een stukje mee te varen op één van de klassieke schepen.




Van 2 tot en met 8 april vindt de 29e Race of te Classics plaats. 
De Race of the Classics is het grootste studenten zeilevenement van Europa.
Vanuit de Rotterdamse Veerhaven zullen ruim 405 studenten proberen op klassieke
zeilschepen de oversteek naar Engeland te maken.

Afhankelijk van de weersomstandigheden wordt er naar Engeland gevaren of worden
verschillende wedstrijden langs de Nederlandse kust gevaren.
Op de dag van de start op 2 april wordt de Race worden afgetrapt met een show start,
waarbij de schepen één voor één de Erasmus brug zullen passeren en onder het toeziend
oog van de Port of Rotterdam en de KNRM begeleidt worden richting de Noordzee.


Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Werkzaamheden Wilhelminakanaal weer begonnen

Aannemer Heijmans-Boskalis is weer gestart met de werkzaamheden voor de
verbreding en verdieping van het Wilhelminakanaal.
Het gaat om werkzaamheden op en nabij de nieuwe sluis III.





Rijkswaterstaat en aannemer Heijmans-Boskalis hebben de afgelopen maanden gebruikt om het ontwerp
voor het kanaal tussen de sluizen II en III en een deel van de nieuwe sluis lll aan te passen.
Dit komt omdat het waterpeil in het kanaal als gevolg van de grondwaterstandproblematiek
niet met 2,55 meter wordt verlaagd, maar met 30 centimeter.
Het ontwerp is aangepast om ervoor te zorgen dat schepen vanaf 1 oktober zonder problemen
door de nieuwe sluis III kunnen varen. De oude sluis II blijft voorlopig in gebruik.

De aannemer is in januari 2017 gestart met de eerste aanpassingen aan het Wilhelminakanaal.
Op de hellingen van de oevers wordt met hulp van een kraanschip steenbestorting aangebracht.
Dit schip ligt in het al verbrede en verdiepte gedeelte van het kanaal.

Deze werkzaamheden leveren geen hinder op voor de scheepvaart.
In februari is de aannemer begonnen met de verdere afbouw van de nieuwe sluis III, de aanleg van de zwaaikom,
het verbreden en verdiepen van het kanaal tussen sluis II en sluis III en de aanleg van het fietspad.
De nieuwe sluis kan naar verwachting in oktober in gebruik worden genomen.
De overige werkzaamheden zijn in november klaar.



Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Nieuw tijdperk: gebrek aan capaciteit op containerschepen

Er is een gebrek aan capaciteit op containerschepen waardoor bedrijven wekenlang
moeten wachten op een plek voor hun containers.
Exportbedrijven hebben grote moeite om hun goederen te verschepen naar het Midden-Oosten en Azië.
Door de lange wachttijden komen de bedrijven in de problemen, opdrachtgevers willen niet zo lang wachten.




"Het is dramatisch", zegt een Nederlandse ondernemer tegen fd.nl die veel zaken doet
met Aziatische landen, waaronder Thailand en Zuid-Korea.
"Ik wil nu containers verschepen, maar ik krijg pas half april een plek."
De afgelopen jaren werd de containersector juist geplaagd door structurele overcapaciteit met historisch lage tarieven als gevolg.

Rederijen hebben zware verliezen moeten nemen en de grootste Koreaanse rederij ging zelfs failliet.
Door deze ontwikkeling gaan de prijzen snel omhoog.
Waar bijvoorbeeld eerder 200 dollar werd betaald voor een container richting Azië, wordt nu soms 1.500 tot 2.000 dollar betaald.

Op fd.nl worden er meerdere oorzaken genoemd, zoals het faillissement van Hanjin en de nieuwe allianties.



Wijsheid begint met verwondering......