ma/24/jun/2019 : 13 : 21

Nieuws:

Helaas wij gaan het forum sluiten.
Wilt u iets bewaren? Doe dat dan voor eind september 2019!
Ons ARCHIEF blijft actief.


Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 04 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Ron

Wijsheid begint met verwondering......

 

Ron

Kabel veerpont geknapt, maar inmiddels weer in vaart

GENEMUIDEN - Door de harde wind en hoge waterstand is vanmorgen een kabel geknapt
van de veerpont tussen Genemuiden en Zwartsluis.



De kabel vervangen gaat lastig met dit weer, waardoor de pont al even uit de vaart is.
Er ligt (standaard) een reservekabel in het water.
Deze proberen de medewerkers er nu op te krijgen.

UPDATE -De kabel is geknapt doordat er een schip overheen voer
Inmiddels vaart de pont weer.
Wijsheid begint met verwondering......

 

Ron

Haaien spoelen bevroren aan op Amerikaanse kust

05-01-2018

De extreme kou in de Verenigde Staten heeft al aan meerdere haaien het leven gekost.
Het is zelfs zo koud dat bij Cape Cod in de Amerikaanse staat Massachusetts haaien stijf bevroren zijn aangespoeld.



De Amerikaanse haaienorganisatie Atlantic White Shark Conservancy hebben de afgelopen dagen drie aangespoelde haaien gevonden.
Deze waren zo bevroren dat een autopsie nog zal moeten wachten.

Wetenschappers denken dat de dood van de haaien een rechtstreeks gevolg is van de koudegolf
die de Amerikaanse staten in het noordoosten momenteel overspoelt.



Delen van Verenigde Staten en Canada zijn getroffen door een aanval van uiterst koude lucht uit de poolstreken,
met als gevolg extreme weersomstandigheden en ontwrichting van het openbare leven.
Neerslag- en temperatuurrecords werden al gebroken.

Volgens natuurbeschermers van de Atlantic White Shark Conservancy proberen haaien naar zuidelijkere wateren te zwemmen
om te ontkomen aan het ijskoude zeewater.
Wijsheid begint met verwondering......

 

Ron

Wijsheid begint met verwondering......

 

Ron

do/18/jan/2018 : 17 : 41 #1934 Laatste wijziging: do/18/jan/2018 : 17 : 42 door Ron
"Dit zijn de beelden waarvan de visserij niet wil dat je ze ziet"
 
17 januari 2018 Bron: The Guardian, BBC

De regering in Nieuw-Zeeland heeft geopperd om camera's te laten installeren op alle commerciële vissersboten
om de bijvangst en het illegaal dumpen van vis te monitoren.
De lokale visserij ziet het voorstel echter niet zitten want beelden van dode pinguïns hoort niemand te zien, en al zeker het publiek niet.

Vertegenwoordigers van de visindustrie hebben een brief geschreven naar het Minsterie van Landbouw en Visserij
om hun bezorgdheid over het voorstel te uiten.
Ze verzoeken een aanpassing van de 'Visserijwet' zodat gemaakte beelden aan boord van schepen zeker niet vrijgegeven kunnen worden.


De vissers hebben liever niet dat deze schokkende foto's aan de oppervlakte komen.



Illegale praktijken in visvangst: schrapt McDonald's Nieuw-Zeelandse vis van menu?

"De video's brengen aanzienlijke risico's met zich mee", stellen ze in de brief. "
Zo komt de privacy van de vissers in gevaar en dreigt er imagoschade voor  de Nieuw-Zeelandse
economie en de visserij in het bijzonder."

Er zijn geen betrouwbare cijfers over hoeveel pinguïns, zeehonden, zeeleeuwen en dolfijnen sterven in visnetten in Nieuw-Zeeland.
Maar volgens sommige onderzoekers en milieugroepen is de commerciële visindustrie de belangrijkste boosdoener
met betrekking tot afnemende populaties van bedreigde diersoorten.

Het Nieuw-Zeelandse onderzoeksinstituut Niwa schat dat er voor elke kilogram gerapporteerde (doel)vangst
rekening moet gehouden worden met 0,2 kg bijvangst.
Slechts 25 procent van de diepzee trawlers heeft regelmatig een controleur aan boord die de bijvangst en de dumping checkt.

"Dit zijn de beelden waarvan de visserij niet wil dat je ze ziet", verklaarde Kevin Hague van de organisatie 'Forest & Bird'.
De visindustrie stelt dat het vangen van met uitsterven bedreigde pinguïns en dolfijnen geen goede beurt zou maken op televisie.
Wel, de oplossing is simpel: stop met het te doen in plaats van de bewijslast te verbergen.
Maar nee, men wil de wet veranderen zodat de rest van ons niet kan zien wat er echt gebeurt", besloot Hague.

Het valt af te wachten of de regering gehoor zal geven aan de oproep van de visindustrie.
Maar het is niet de eerste keer dat de Nieuw-Zeelandse visserij in opspraak komt.
Zo deed een gelekte memo van de Nieuw-Zeelandse overheid in 2016 al ernstige vragen rijzen
over de duurzaamheid van de visvangst in het land. 

Het document suggereerde dat de overheid betrokken was in een grootschalige doofpotoperatie
om illegale praktijken in de visindustrie toe te dekken.
De hoeveelheid vis die uit Nieuw-Zeelandse wateren gehaald wordt, is 2,7 keer zo groot
als gerapporteerd wordt, zo luidde het twee jaar geleden. 

Uit het document bleek dat de Nieuw-Zeelandse overheid op de hoogte was van verzonnen gegevens en illegale praktijken in de visserij,
zoals het weggooien van grote hoeveelheden vis.
Er was ook sprake van compromitterende beelden. 
"Als die beelden naar de media lekken, dreigen zware gevolgen voor de visindustrie en de economie in het algemeen",
zo stond er in het gelekte document. "
In het slechtste scenario zou een groot internationaal bedrijf zoals McDonald's weigeren nog langer onze vis te kopen."

Een ambtenaar schreef  toen in de memo dat "we nooit zulke dwingende bewijzen hadden om aan te tonen wat we al lang weten". 
De regering was er als de kippen bij om een doofpotoperatie te ontkennen.

Wijsheid begint met verwondering......

 

Ron

Speciaal voor onze gasten vandaag een stukje uit een ander topic "Amazing Ships"

Ramform Titan  het breedste schip ooit



Lengte: 104 meter;
breedte: 70 meter op z�n breedst;
diesel-elektrische voortstuwing;
24 lieren;
24 kabels van 12 kilometer lengte;
topsnelheid 30 kilometer per uur.




Je hebt mooie schepen, slanke schepen, grote schepen en met goud behangen schepen.
De Ramform Titan is er een die een aparte vorm heeft.
Het in Japan ontwikkelde en gebouwde schip heeft de vorm heeft van een strijkijzer.
Het is het breedste type schip dat ooit gebouwd werd.
De Ramform Titan wordt gebruikt voor seismografisch onderzoek van de zeebodem.



Ramform Atlas

Het nieuwste ontwerp van de Ramform Titan werd op 26 april 2013 gelanceerd.
De Japanse scheepswerf Mitsubishi Heavy Industries in Nagasaki bouwde de reus.
De kracht van het schip is dat het op de snelste manier zoveel mogelijk seismische data veilig en betrouwbaar weet te verzamelen.
Noorwegen Petroleum Geo-Services ASA ziet er wel brood in en bestelde vier schepen van dit model.
In 2015 zijn ze geleverd en in de vaart gegaan.




De Ramform Titan is een schip met ongewone proporties.
Het bijzondere aan het schip zit hem in de breedte: op het meest brede deel meet hij 70 meter.
Het is daarmee het breedste schip - met ��n boeg, de Pieter Schelte is breder - dat rondvaart.
De reus kost 250 miljoen dollar.




De Japanners bouwen er vier voor het Noorse bedrijf Geo-Services ASA,
dat in 1991 met twee kleine scheepjes haar onderneming startte.
Het Noorse bedrijf levert driedimensionale kaarten aan bedrijven die bodemschatten zoeken in de oceanen.
Geo-Services heeft inmiddels achttien onderzoeksschepen in de vaart.




De Ramform Titan-klasse is de nieuwste generatie in de Ramform serie.
De schepen hebben diesel-electromotoren waarmee heel stil gevaren kan worden.
Het schip is bij uitstek geschikt om diepzee�n te onderzoeken, maar het weet zijn weg ook te vinden in de Noordzee.



De Ramform Titan bevat kabels van enkele kilometers lengte die gebruikt worden voor het onderzoek.
De kabels bevatten sensoren die echo�s van geluidsgolven opvangen.
Daarmee detecteren ze de vorm van de bodem, waar 3D kaarten van worden gemaakt.




Deskundigen kunnen de kaarten analyseren en de geologische samenstelling van de bodem bepalen.
Aan de hand van de analyses is te bepalen of er bodemschatten in de zeebodem zitten.
Het schip kan zoveel brandstof bunkeren, dat het in ��n vaart 150 dagen op zee kan blijven
en het wordt bemand door tachtig opvarenden.



Voor de zeelui op de Ramform Titan zijn er op het schip voorzieningen,
die kunnen worden gebouwd dankzij de breedte van het schip.
Er is plaats voor een sporthal, sauna en een zwembad.




VIDEO    


Wijsheid begint met verwondering......

 

Hubertus

Vandaag moeten alle kabels  van onze boot (Ramform titan) effe gelapzalft worden , zei de boots tot zijn matrozen.  Wat een bakken.

Ron

do/18/jan/2018 : 20 : 33 #1937 Laatste wijziging: do/18/jan/2018 : 20 : 35 door Ron


Wijsheid begint met verwondering......

 

Ron

Hasjhandelaar het schip in.....  :razz:

In 2017 is er in totaal ruim 221 miljoen euro afgepakt van criminelen.
Dat gebeurde door instanties als het Openbaar Ministerie, FIOD, politie en Douane.
Het afgepakte bedrag van 221.259.200 valt 196 miljoen lager uit dan het bedrag dat in 2016 werd afgepakt.

In 2016 werd een recordbedrag van 417 miljoen euro geïncasseerd.
Dat record werd grotendeels bereikt door de megazaak rond het Oezbeekse Telecombedrijf Vimpelcom, dat 268 miljoen opleverde.
In de voorgaande jaren werd steeds ieder jaar meer crimineel geld afgepakt:
2013: 90 miljoen euro, 2014: 136 miljoen euro, 2015: 144 miljoen euro, 2016: 417 miljoen euro, 2017: 221 miljoen euro.



De jacht op het criminele geld wordt steeds lastiger.
Criminelen weten cash steeds beter te verbergen.
'Vroeger liepen geldkoeriers van de onderwereld met sporttassen vol bankbiljetten rond', zegt Marianne Bloos,
hoofd van het Functioneel Parket van het OM, dat gespecialiseerd is in fraude- en ontnemingszaken tegen het AD.
'Nu zijn we soms drie dagen bezig een verborgen ruimte in een auto te vinden.'

Ook maken criminelen steeds vaker gebruik van cryptovaluta als de bitcoin
en sluizen ze grote bedragen weg via het buitenland.

Afpakken blijkt een zaak van een lange adem.
Gemiddeld duren procedures om geld af te pakken zo'n acht jaar.
Vaak gaan het OM of de criminelen in hoger beroep.
En zelfs als een afpakbedrag definitief toegewezen is door de rechter, is de incasso ervan moeilijk.

Criminelen zeggen namelijk vaak niet te kunnen betalen.
Het AD geeft het voorbeeld van een hasjhandelaar die via een afbetalingsregeling mondjesmaat zijn ontnemingsvordering af betaald,
totdat de FIOD een schip van de handelaar wist te traceren dat op weg was naar Spanje.
Dat schip leverde in één klap het resterende geld op.

In verreweg de meeste gevallen vloeien de gelden terug naar de schatkist.
Vorig jaar november ging het voor het eerst anders, toen het OM een in beslag genomen schip
schonk aan het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam (STC).
Het schip was in gebruik geweest als drugsboot.




Zie: http://www.kroonvaarders.com/forum/index.php/topic,866.msg143288.html#msg143288
Wijsheid begint met verwondering......

 

Ron

Tanker voor Chinese kust lekt giftige bunkerolie

De olietanker die zondag voor de kust van China is gezonken, lekt mogelijk giftige bunkerolie,
meldt persbureau Reuters op basis van de Chinese marine-autoriteit (SOA).
Bunkerolie is zware olie die voor de scheepsmachines wordt gebruikt, en die giftig is voor zeedieren.


Een Chinees reddingsschip probeert olie te verwijderen van het wateroppervlak op 15 januari.

De SOA liet ook weten meerdere kleine olievlekken te hebben gezien, die tot nu toe niet bekend waren.
Eerder was sprake van vier olievlekken voor de Chinese kust,
die samen een oppervlakte van ongeveer 80 vierkante kilometer zouden hebben.



Het is niet duidelijk of het om motorolie gaat of om het lichtere oliecondensaat, dat de Sanchi vervoerde.
Een deel van de olie is naar de exclusieve economische zone van Japan gewaaid.



China is van plan onderwaterrobots naar de plek te sturen waar het schip op de zeebodem ligt.



Die moeten de romp van het schip onderzoeken en mogelijk gaten dichten.
Er zullen ook duikers en schepen betrokken zijn bij de operatie, schrijft de Britse zakenkrant Financial Times.



Wijsheid begint met verwondering......