di/21/mei/2019 : 05 : 00

Nieuws:

Welkom!
Er zijn 8 onderwerpen direct zichtbaar, er zijn er meer dan 80.
MELDT U GRATIS AAN! of bezoek ook ons ARCHIEF KLIK HIER.


Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 04 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ron

Deep sea mining en eco onderzoek

Het wordt de toekomst, in diep water op zoek naar mineralen en gesteentes die op land
steeds moeilijker te vinden zijn.
Terwijl er meer water is dan land, is er nog maar weinig van bekend.




Het Koninklijk Nederlands Instituut voor Zeeonderzoek (NIOZ) is een oceanografisch instituut
dat zich bezig houdt met het verkrijgen en communiceren van wetenschappelijke kennis van zeeën en oceanen.
De kennis van het NIOZ speelt een belangrijke rol bij deep sea mining.
"Deep sea mining is één van de speerpunten van het vorige kabinet", vertelt
hoofd van het Deep Sea Science & Technology Centre Marck Smit.
"Wij doen fundamenteel zee-onderzoek: wat gebeurt er op en in de bodem.
In de Noordzee is het ondiep, maar we onderzoeken ook op grote diepte zoals zes kilometer.
Er is maar weinig offshore activiteit die zo diep gaat."




Bij deep sea mining is kennis en ervaring van en met diep water zeker nodig.
Er wordt vooral gezocht naar 'rare earth metals' zoals scandium.
"Om die metalen te vinden is geologische en technische kennis nodig.
Wij hebben de geologische kennis en IHC Merwede bijvoorbeeld ontwikkelt de technische kennis."

Voor NIOZ zijn de ecologische gevolgen het belangrijkst.
"We werken soms samen met de industrie, maar we zijn niet 'te koop'.
Op land zie je de gevolgen op korte en langere termijn.

Dat is op de zeebodem veel lastiger.
Het NIOZ onderzoekt of, en op welke wijze, deep sea mining op een duurzame manier plaats kan vinden.
De oceanen zijn het life support systeem van onze planeet en deep sea mining
moét ecologisch verantwoord gebeuren."




VIDEO:    

Voor Deep sea mining worden veelal onderwaterrobots ingezet.
"Voor de kust van Zuid-Afrika worden met dergelijke robots diamanten gewonnen.
Deze robots zijn ontwikkeld door een dochteronderneming van het Nederlandse IHC Merwede.

We zijn een klein land, maar hebben wel een sterke maritieme industrie.
Deep sea mining biedt deze industrie volop nieuwe kansen en mogelijkheden."




Bij NIOZ bestaat er enige 'angst' dat Deep sea mining een te grote vlucht neemt zonder alle gevolgen te kennen.
"De kans dat dit realiteit wordt, is echter niet zo groot.
Er is een wereldwijd netwerk aan onderzoeksinstituten en daarnaast houdt de door de Verenigde Naties
opgerichte organisatie 'International Seabed Authority' ook toezicht op deep sea mining
in de internationale zeeën en oceanen."


Nederlandmaritiem.com
Wijsheid begint met verwondering......

Ron

 Let op:Publicatiedatum: maandag 7 december 2015

Vrachtschip ramt spoorbrug na miscommunicatie

Op 3 december 2015 kwam vrachtschip 'Emsmoon' in botsing met de spoorburg over de Eems.
Een sleepboot sleepte het schip na de aanvaring naar de haven van Papenburg.



Het scheepvaartverkeer voor zeeschepen is gestremd, kleinere binnenvaartschepen kunnen onder
het westelijke vaste deel van de brug door varen, zo meldt Groningen Seaports.
De spoorverbinding over de Friesenbrücke (Nieuweschans-Leer) rijdt vanuit Groningen niet verder dan Nieuweschans.



De Emsmoon (112 x 15 m) ramde de brug na miscommunicatie tussen de kapitein en de brugwachter.
De brug kon vanwege een vertraagde trein niet meteen omhoog toen het schip aankwam.
Het betreft een modern vrachtschip dat in 2000 gebouwd werd door de Groningse werf Ferus Smit
en de eerste vijf jaar na de bouw onder management van Wagenborg voer.
Na 2005 voer het schip onder management van Marlow Ship Management.



Het zal zo'n vijf jaar duren om de brug te herstellen.
Er vindt discussie plaats of de brug voor de met EU-geld gesubsidieerde spoorlijn herbouwd moet worden.
Bovendien volstaat het klapgedeelte van de brug niet om de grote nieuwbouw cruiseschepen
van de Meyer Werft in Papenburg door te laten.
Met veel moeite moet dan het vaste gedeelte van de brug eruit getakeld worden.


Nieuws hieronder:Publicatiedatum: vrijdag 3 maart 2017

Friesenbrücke: een geluk bij een ongeluk

Het rammen van de spoorbrug over Eems bij het Duitse Weener door het vrachtschip 'Emsmoon'
op 3 december 2015, had veel ernstiger kunnen aflopen.

Een reizigerstrein uit Groningen zou waarschijnlijk zijn verongelukt als hij op tijd had gereden,
valt op te maken uit een rapport van de Bundesstelle für Seeunfalluntersuchung.
De opstellers kregen de bemanning en de loods van de Emsmoon niet te spreken.
Maar duidelijk is dat die loods, die zelf aan het roer stond, een ernstige inschattingsfout heeft gemaakt.



De Emsmoon ramde de bejaarde Friesenbrücke, die er normaal gesproken vijf minuten over deed om open te gaan,
vrijwel op het moment dat de trein volgens dienstregeling moest passeren.
Wat niet hielp was de informele manier van communiceren van de brugwachter,
die keurig doorgaf dat die trein drie minuten te laat was maar tegelijk de indruk wekte dat de brug toch op tijd open zou zijn.



Er wordt bij aangetekend dat de loods in het donker de stand van de brug onmogelijk kon waarnemen,
mede vanwege felle lichten aan de wal.
Ook de seinlichten waren niet helder genoeg.
De brugwachter had geen zicht op het schip en sloeg pas alarm toen het anderhalve scheepslengte van de brug was.
De trein kon hij nog net laten stoppen.



Wijsheid begint met verwondering......

Ron

MS PERSIA gezonken

KINGSTOWN, St. Vincent
03-03-2017



Op vrijdag 3 maart is het 50 meter lange vrachtschip MS PERSIA gezonken op 8 mijl voor de kust van Grenada.
Alle bemanningsleden konden gered worden.
De Nicaraguaanse kapitein melde een lek toen hij onderweg was van Trinidad waar het schip in een storm terecht kwam,
en de pompen van het schip het lieten afweten.



De Kustwacht van Grenada was niet in staat om de pompen aan de praat te krijgen en werd besloten
de 9-koppige bemanning aan boord te nemen en naar St.Vincent te brengen,
zo zegt  Peter Oliviere van Island Wide Shipping,de eigenaar van het schip.


N.B.Hoogst waarschijnlijk heeft men het in de onduidelijke berichtgeving over het schip de PERSIA 2.
een antiek vrachtschip wat werd gebouwd in Duitsland in 1939.
Het schip deed dienst in Europa en ging in 1985 naar de Caribbean om daar haar diensten te maken.



Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Herdenking 30 jaar na de ramp met de Herald of Free Enterprise

ZEEBRUGGE - Vandaag is het precies 30 jaar geleden dat de veerboot Herald of Free Enterprise
kapseisde bij het verlaten van de haven van Zeebrugge.
Bij de scheepsramp op 6 maart 1987 kwamen in totaal 193 mensen om het leven.




De Herald of Free Enterprise was een Brits roll-on-roll-offautoveer dat op 6 maart 1987,
vlak na vertrek naar Dover uit de haven van Zeebrugge, kapseisde. De ramp kostte 193 mensen het leven.



De Herald of Free Enterprise werd in 1980 gebouwd bij Schichau Unterweser AG in Bremerhaven (Duitsland)
en had een lengte van 131,91 meter, een breedte van 23,19 meter en een diepgang van 5,72 meter.
De maximumsnelheid was 22 knopen (41 km/h). Het schip was eigendom van rederij Townsend Thoresen
die in januari 1987 gekocht was door P&O Ferries; de werknaam Townsend Thoresen werd een week na de ramp afgeschaft.
De Pride of Free Enterprise (heet nu Sherbatskiy) en de Spirit of Free Enterprise (heet nu Anthi Marina) zijn zusterschepen.

Oorzaak van de ramp

Om 19.05 uur, net na vertrek om zeven uur 's avonds, kapseisde het schip op ongeveer 6 kilometer voor de Belgische kust.
Er was op dat moment tachtig man personeel aan boord en het schip vervoerde ongeveer 600 passagiers,
81 personenauto's, 3 bussen en 47 vrachtwagens.



Als oorzaak van de ramp wordt een combinatie van technische en organisatorische fouten gezien.
Op technisch vlak heeft het ontwerp van het schip en het ontbreken van waarschuwingssystemen bijgedragen tot de ramp.
Op het organisatorische vlak waren dit een gebrekkige communicatie tussen de hogere kaders en de medewerkers aan
boord en de haast om op schematijd te varen.



De haast bleek uit het openlaten van de boegdeur, het te snel varen en het niet leeg zijn van de ballasttanks.
Tot slot werd alcoholgebruik tijdens actieve dienst door officieren als een mede-oorzaak aangemerkt.



De deuren werden soms open gelaten bij het wegvaren en pas later gesloten,
dat had als reden dat dan de autodekken konden schoonwaaien omdat de uitlaatgassen tijdens het laden
niet voldoende werden afgevoerd door de gebrekkig werkende oude ventilatiesystemen.

Het roll-on-roll-offscheepstype lag daarvoor al onder vuur, vanwege de grote autodekken die over de volle lengte
en breedte doorliepen om snel te kunnen laden.
Zodra een dergelijk schip water maakt, zorgt het vrije vloeistofoppervlak voor een
snelle afname van de stabiliteit en een zeer snel kapseizen.
Het zou echter tot na de ramp met de Estonia duren voordat de IMO de SOLAS aanpaste met onder andere meer
eisen aan de lekstabiliteit van roroschepen.
Zo worden oudere veerboten vanaf eind jaren 90 voorzien van drijvers langs de zijkanten van de romp om de stabiliteit te verbeteren.


Afgebroken boegdeur Estonia

Ook bij de ramp met de MS Estonia in 1994 drong water binnen op het rijdek,
in dat geval waarschijnlijk door het afbreken van een boegdeur.

De gebrekkige communicatie werd na onderzoek aangewezen als een hoofdreden waarom de boegdeur niet gesloten
werd en dit vervolgens niet werd gesignaleerd.
(Tijdens het onderzoek bleek dat voor de hogere kaders het actief toezicht houden op de veiligheid
aan boord geen onderdeel was van hun takenpakket.)
Door de open boegdeur kon er water vrij naar binnen stromen.

Dat er daadwerkelijk water naar binnen stroomde, kwam door de hoge boeggolf,
die veroorzaakt werd doordat er sneller werd gevaren dan normaal vanwege de vertraging die het schip bij vertrek had.
Daar kwam nog bij dat het schip lager in het water lag dan normaal,
omdat de ballasttanks die gebruikt werden tijdens het inladen nog niet helemaal leeggepompt waren.

Het gebruik van deze tanks op zich was een uitzonderlijke procedure.
De Herald of Free Enterprise voer normaal gesproken niet op deze route, en de laadbrug bleek,
bij hoog water, niet hoog genoeg om het bovendek van het schip te bereiken.
Door zeewater in de tanks te pompen kwam het schip lager in het water te liggen.
Er bestonden plannen om de Herald of Free Enterprise technisch aan te passen zodat deze procedure niet meer nodig zou zijn.
Door al deze factoren samen spoelde de boeggolf in het autodek en kapseisde dit schip van 80.000 ton in 90 seconden.

Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Ernstige ademhalingsproblemen na chemische reactie op kotter



Een man is vrijdag met ernstige ademhalingsproblemen naar het ziekenhuis gebracht,
na een chemische reactie op een kotter in IJmuiden. De kotter ligt aan de Trawlerkade.




Twee verschillende stoffen zouden met elkaar gemengd zijn, waardoor de chemische reactie ontstond.



Er kwamen veel hulpdiensten naar de Trawlerkade. De man is per ambulance vervoerd.





Wijsheid begint met verwondering......

Ron

di/ 7/mrt/2017 : 09 : 49 #25 Laatste wijziging: di/11/jul/2017 : 20 : 28 door Gerrit Hofmeijer
Dronken binnenvaartschipper wil gewoon gaan varen

In de nacht van zondag op maandag is er een dronken binnenvaartschipper aangehouden in het Rotterdams havengebied.
De politie heeft de man naar zijn schip gebracht omdat hij amper op zijn benen kon blijven staan.
De schipper liet aan de agenten weten meteen te willen vertrekken zodra hij aan boord zou zijn.
Gezien zijn toestand vond de politie dit geen goed idee.
De schipper liet de agenten weten dat zij hem maar aan moesten houden als zij hem tegen wilde houden,
en dit is uiteindelijk ook gebeurd.



De schipper had geen legitimatiebewijs en wilde verder ook niet meewerken.
Ook niet toen de agenten hem aan boord wilde helpen zodat hij kon gaan slapen.
De stap van de kade naar het schip was simpelweg te groot om in dronken toestand te nemen.

De politie heeft een zorgplicht voor mensen is zo'n toestand en konden de man niet alleen achter laten.
De man is aangehouden wegens openbare dronkenschap en de Wet ID.
De binnenvaartschipper heeft zijn roes uitgeslapen in de politiecel en kon in de ochtend met twee
bekeuringen op zak weer terug naar zijn schip.
De Zeehavenpolitie heeft extra aandacht voor deze schipper en zijn schip in het scheepvaartverkeer.




Wijsheid begint met verwondering......

Ron

"Schoon schip maken" in Nieuw-Zeeland.

De Panamese Bulkcarrier DL MARIGOLD met nog een deel van de lading palmpitschilfers aan boord
werd gevraagd te vertrekken uit Tauranga (Nieuw-Zeeland) nadat duikers dichte clusters van zeepokken en buiswormen
op de romp en andere onderwater oppervlakken van het schip had aangetroffen, zegt Newstalk ZB nieuws .




Het schip werd aanbevolen naar Fiji te varen voor het reinigen van het onderwaterschip.
Het zou daarna terug naar Nieuw-Zeeland mogen om het lossen van de resterende lading af ​​te maken.

Het was de eerste keer dat het ministerie een schip bevolen heeft om een ​​Nieuw-Zeelandse haven
te verlaten voor biofouling.
Nieuwe regels welke in mei 2018 ingaan, zullen alle internationale schepen verplichten om
Nieuw-Zeeland aan te doen met een schone romp.

Tot die tijd kan het ministerie optreden in gevallen van ernstige biofouling.
Biofouling is wanneer ziekten en plagen op scheepsrompen zitten.
Het wordt beschouwd als een bedreiging voor de onderwaterfauna van Nieuw-Zeeland.


Wijsheid begint met verwondering......

Hubertus

Ron, Nieuwzeeland is altijd fel geweest m.b.t deze dingen (Australie wasis ook wel fel)
N.Z , waar mijn dochter is geboren was 't enige land waar ze mijn schoenen poetsten
bij aankomst at Auckland airport in 1969. Zelfs de schoenen die in mijn koffers zaten.

                                                              Vrg .... Hub in stormachtig Birzi

Hubertus

De Zeebrugge ramp.
Ik hoorde van diverse mensen dat die bemanning van die Herald inderdaad ook beschonken was die dag. Niet ongewoon op ferry's toen.
Tja als de voordeur openstaat komt vanalles naar binnen en ik geloof dat ik het reeds eerder op forum schreef dat heel
weinig mensen weten dat er niet zooo lang voor deze ramp er ook een Towsend thorendsen ferry op der zij lag op de zandbank nabij Felixtowe.
Er was toen 1 slachtoffer zijnde 'n lorry driver die illigaal onderdeks in de cabine sliep.Ik was menig keer onderweg van of naar Dover of Felixtowe
met mijn auto op zowel de Herald als op de Pride's en andere Ferry's en 1 keer bleef ik zelfs boven bij dekhuis deur tijdens storm omdat ik wist
dat auto's niet goed geshort stonden (alleen blokken). Mijn kinderen die ook vaak meegingen noemden het de Oranjeboot maar de naam en kleuren werden rap P&O blauw.
Goed artikel dat je weer plaatste Ron.  Komt veel in mijn herinneringen boven want nogmaals, deed die oversteken van mijn 18e jaar tot 65e en
een paar jaar elke 6 weken. Ook uit Hoek van Holland, Rotterdam Hull Ostende Belgieq Maritiem, Olau Vlissingen Calais Duinkerken en zelfs Scheveningen.                                                                                                                         Vrg.....Hub

Ron

Caledonia loopt aan de grond

Het Maltese vrachtschip CALEDONIA is in de namiddag van 5 Maart aan de grond gelopen in de haven van Constanta (Roemenië)



Dit gebeurde bij het verlaten van de haven en het schip koers wilde zetten naar Vera Cruz in Mexico.


Haven van Constanta

In de nacht van 6 Maart werd het schip vlot getrokken en weer naar de wal gesleept.
Vanmiddag lag het schip om 14.00 nog steeds op dezelfde plaats.




Wijsheid begint met verwondering......