di/21/mei/2019 : 05 : 00

Nieuws:

Welkom!
Er zijn 8 onderwerpen direct zichtbaar, er zijn er meer dan 80.
MELDT U GRATIS AAN! of bezoek ook ons ARCHIEF KLIK HIER.


Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 04 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Ron

di/ 7/mrt/2017 : 22 : 55 #30 Laatste wijziging: di/ 7/mrt/2017 : 22 : 55 door Ron
Hoofdpijn voor zeevarenden door wetgeving Trump......



Bemanningsleden die onderdaan zijn van Iran, Libië, Somalië, Soedan, Syrië en Jemen wordt
de toegang geweigerd tot havens in de VS, tenzij ze een geldig visum hebben,dit volgens de nieuwe
orders uitgegeven door de Amerikaanse president Trump.


The new executive order "Protecting the Nation from Foreign Terrorist Entry into the United States"
was issued on 6 March 2017 and it revokes and replaces the previously suspended EO on the subject.

The new EO directs that entry into the US for nationals from Iran, Libya, Somalia, Sudan, Syria and Yemen
shall be suspended for 90 days from 16 March 2017, whilst a worldwide review is carried out by the US Secretary of Homeland Security.

"If a vessel arrives at a U.S. port with crew from any of the six designated countries who do not have valid visas, those crew members will not be permitted to leave the vessel and it can be anticipated that the U.S. authorities may well order that armed guards be placed at the vessel's gangway to prevent any such crew from departing the vessel," US law firm Freehill Hogan & Mahar LLP said.

"In addition, if any crew member's visa expires after March 16, the crew member must apply for a new visa."

The new executive order follows the repeal of Trump's previous order issued on January 27, 2017, that banned for 90 days any immigrant or nonimmigrant entry into the U.S. of foreign citizens from Iran, Iraq, Libya, Somalia, Sudan, Syria and Yemen, and would have impacted vessels with crew members from those countries.

However, that E.O. was suspended by a Federal district court judge on February 3rd and his ruling was upheld by the 9th Circuit Court of Appeals on February 9th.


Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Veerboot wijkt uit na hoge golf.

De Franse veerboot JEAN NICOLI die in de namiddag van 6 Maart vanaf Marseille onderweg was naar Ajaccio, Corsica
meldde dat het schip in stormachtig weer was verzeild en op 20nm van Hyeres islands even ten zuiden van Toulon
getroffen was door een 10 meter hoge golf.
Daarbij werd een gedeelte van het navigatie en controlesysteem vernield.



Het schip was genoodzaakt om de reis te onderbreken en uit te wijken naar Toulon
waar het in de vroege ochtend van 7 Maart aan kon leggen.



De communicatie aan boord tussen de brug/machinekamer en dek moest met walkietalkies worden gedaan.
Het schip zal vandaag haar reis voortzetten nadat alle reparaties zijn uitgevoerd.


Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Galgiarda vist 113 vluchtelingen uit zee

ATHENE 

Een Maltees schip heeft woensdagochtend 7 Maart 113 vluchtelingen uit een klein vaartuig op de Ionische Zee gered.
De Gagliarda heeft ze naar de Griekse havenstad Patras gebracht.




De boot met vluchtelingen dreef stuurloos rond op de zee die ligt tussen de
Griekse westkust en de laars van Italië.
De opvarenden zijn afkomstig uit Pakistan (109), Syrië (3) en India (1), zo deelde de Griekse kustwacht mee.



Het is niet duidelijk waar de groep zijn reis is begonnen, mogelijk op Kreta of ergens aan de Griekse westkust.
Kreta is volgens de autoriteiten steeds vaker uitvalsbasis voor illegale oversteken naar Italië.
Sinds de zogenoemde Balkanroute over land voor vluchtelingen door de vele versperringen
nauwelijks meer te gebruiken is, kiezen meer en meer mensen de gevaarlijke zeeroute.
De Griekse kustwacht heeft sinds begin dit jaar al honderden mensen op zee gered.



Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Cruise terminal Amsterdam snakt naar uitbreiding



De Amsterdamse Passenger Terminal (PTA) stevent af op een recordjaar.
Plannen om de cruiseterminal aan de Piet Heinkade te sluiten, liggen nog op tafel.
,,Voor kleinere schepen willen we hier een plek houden", aldus topman René Kouwenberg.
Hij rekent dit jaar op 145 bezoekende cruiseschepen. ,,Met in totaal 340.000 passagiers."




Het record van 2015 staat op 144 cruiseschepen.
Vorig jaar zat een klein dipje in het aantal schepen dat Amsterdam aandeed.
,,Maar dat waren wel grotere schepen, waardoor we hetzelfde aantal passagiers telden als het jaar ervoor."




,,Het gaat de goede kant op", zegt Kouwenberg.
Volgend jaar kan het wederom drukker worden.
,,Voor 2018 staat de teller op 149 schepen.
Nog eens veertien schepen staan in optie."

Mede door de sterke groei, staat uitbreiding bovenaan de agenda van de PTA.
,,We praten daar al heel lang over, maar met de mogelijke komst van een brug over het IJ komt zoiets wel dichterbij.
We moeten het nu maar eens serieus aanpakken.
We willen de groei die op ons afkomt, ook graag faciliteren."




Het Westelijk Havengebied zou een logische plek zijn. ,,Als de brug komt, waar hij is gepland, betekent dat,
dat cruiseschepen niet meer achter het Java-eiland kunnen draaien.
We moeten dan wel verkassen."

Toch wil hij de plek in de binnenstad behouden.
Plannen van de gemeente om de cruiseterminal aan de Piet Heinkade te sluiten, liggen nog steeds op tafel.
De voorman wil dolgraag met zijn terminal in de binnenstad blijven.
,,Vooral voor kleinere schepen willen we hier graag een plek houden", zegt hij.
,,Die schepen overwegen sterk om Amsterdam voorbij te varen als er geen terminal in de binnenstad is."



Een andere belangrijke groei-impuls voor de terminal is dat steeds meer schepen hun vakantietrip beginnen
en/of eindigen in Amsterdam, de zogeheten turn arounds.
,,Dat betekent een intensiever proces en veel meer werk voor de regio.
Dan moet je inchecken en heb je een afdeling nodig voor bagage-afhandeling.
Ook de hele bevoorrading zorgt voor extra werk.
Er zitten schepen tussen die in een seizoen wel tien keer Amsterdam aandoen."

De 145 bezoekende cruiseschepen zijn dit jaar verdeeld over 84 cruisecalls (kort bezoek) en 61 turn arounds.



Kouwenberg verheugt zich dit jaar onder andere op de Disney-boot.
,,Die komt dit jaar voor het eerst met alle bekende figuren.
We krijgen daar nu al veel vragen over.



Veel mensen willen dat schip zien.
Aan boord komen zal niet lukken, zelfs voor ons vaak niet.
Maar cruiseschip-spotters, die langs het Noordzeekanaal gaan zitten of bij de sluis in IJmuiden, vinden dat fantastisch."


Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Bejaarde man (91) rijdt boot op en
ontsnapt aan zwaar ongeluk


BUNSCHOTEN-SPAKENBURG

Een bijzonder verkeersongeluk in Bunschoten:
een bejaarde man is met zijn auto een boot op gereden die daar in de haven lag.




De 91-jarige bestuurder uit Baarn wilde keren op de doodlopende Havendijk, maar dat ging mis.
Hij raakte van de weg maar belandde wonderwel niet in het water omdat er een werkboot langs de kade lag.




De bestuurder heeft veel geluk aangezien er verder amper boten langs de kade lagen.



Een bergbedrijf heeft de auto, die lichte schade opliep, van de boot getakeld.
De bejaarde bestuurder is thuisgebracht.



Wijsheid begint met verwondering......

Ron

Petitie tegen grote scheepvaart Terherne

TERHERNE

Op 29 maart behandelen de Provinciale Staten het rapport Brede Ruimtelijk-economische
analyse van de Friese Havens en Vaarwegen.
Aan Provinciale Staten wordt gevraagd de prioritering van de investeringen in de vaarwegen in te vullen.
Dit in verband met het stimuleren van vervoer over water.




Voor Terherne houdt dit in dat het tracé Terherne - Heerenveen aangepast gaat worden.
Dan mogen er schepen varen van klasse IV en Va (tot 110 meter lang) en dit terwijl het tracé
oorspronkelijk bedoeld was voor klasse III (67 meter).
Volgens Plaatselijk Belang Terherne, Ondernemersvereniging DeBút en WSV Onder Ons is het rapport uiterst eenzijdig.


De Nije Sânsleat in Terherne, de beroeps- en pleziervaarweg naar Heerenveen.

Ze geeft volgens hen alleen een antwoord op de kosten van de aanleg en opwaardering van de vaarweg,
maar niet over unieke karakter van het gebied beschut water voor kleinschalige watersport,
verkeersveiligheid op het water, het teniet doen van Friese merensubsidies, verwijderen van goed gebruikte
Natura2000 eilandjes van WSV Onder Ons, terugkerende kosten en terugval in aantrekkelijkheid voor toerisme,
werkgelegenheid, economie en waarde.
Bovendien blijkt dat het containervervoer over water naar Heerenveen minder efficiënt is dan toegelicht in het rapport.


Lees verder:    

Wijsheid begint met verwondering......

Ron

$50.000 boete voor illegaal baggeren in Bahama's



Op 8 maart heeft de Bahamaanse rechter, Rhonda Bain een geldboete van $ 50.000
opgelegd aan Peter Nygard, een Canadese zakenman.
Nygard heeft een gerechtelijk bevel uit 2013 om de baggerwerkzaamheden bij zijn strandhuis te stoppen genegeerd.



De rechter in het hooggerechtshof oordeelde dat Nygard zich schuldig maakte aan minachting van het hof. 
Nygard is na het gerechtelijk bevel doorgegaan met het uitbaggeren van de zeebodem rondom zijn grondgebied
aan de westelijke rand van Nassau-eiland.
Nygard heeft tot 21 maart de tijd om de boete te betalen en anders zal hij 14 dagen de cel in moeten.




Nygard heeft zijn bezit in de afgelopen jaren bijna verdubbeld door offshore zand op te graven
en op zijn strand te laten spuiten, volgens advocaat Fred Smith van Save the Bays, een plaatselijke milieuorganisatie.
Dit heeft nadelige gevolgen voor de riffen en de natuurlijke leefomgeving van de onderwaterwereld.



Rechter Bain oordeelde dat Nygard het zand dat hij langs zijn strand heeft verzameld moet verwijderen
omdat het in strijd is met haar eerdere gerechtelijk bevel.



Nalatigheid zal resulteren in een aanvullende boete van $ 50.000, plus $ 1.000 per dag
voor elke dag dat hij haar uitspraak overtreedt.
Nygard werd tevens opgedragen om de gerechtelijke kosten van Save the Bays te betalen.


Filmpje:    
Wijsheid begint met verwondering......

Hubertus

Dat Disney schip lag tegen ons (de Harmony van MSC) aan in Roatan Island Honduras in December. Mooi groot schip en tuurlijk
veel kids aan boord. Allemaal van die buizen die in het zwembad eindigen om te plonzen en sommige zelfs heel hoog buitenboord 

                                                                             Hub in een nog stormachtig Birzi maar morgen wordt het al weer vanouds beter.
                                                                                                                   

Hubertus

Kun je nagaan , zo'n grote veerboot die schade opliep in de Med . 10 mtr hoge golven, dat is geen kattepis maar ook hier in Malta spookte het
op zee vandaar dat wij oonze geplande zeiltocht van gisteren ook moesten laten want op zo,n zeiljacht is het niet prettig boven force 6 .
Lijkt wel op onze eigen forum-krant wat jij bewerkstelligd Ron. Goeie info allemaal dus nogmaals spreek ( lees lees )ik mijn waardering uit.

                                                                                                                                                           Vrg....Hub 

Ron

Noorse scheepstunnel krijgt groen licht

Om de beruchte kustwateren rondom het Noorse Schiereiland Stad te omzeilen,
gaat Noorwegen een scheepstunnel bouwen.




Daartoe hebben de Noorse kustwacht en de Noorse overheid op 2 maart de financiering van de ongeveer
190 miljoen euro kostende tunnel goedgekeurd.
De tunnel wordt gebouwd op het smalste deel van het Schiereiland en meet 1,7 kilometer.
De tunnel moet 36 meter breed en 49 meter hoog worden, met een diepgang van 12 meter.
Kustvaartschepen tot 16.000 ton moeten erdoor kunnen.




Opvallend is dat de tunnel de reis rondom het schiereiland nauwelijks verkort,
de tunnel moet de kustvaart in het gebied veiliger maken.



De wateren rondom het schiereiland Stad worden niet beschermd door eilandjes voor de kust,
kennen zo'n 100 stormdagen per jaar en er heersen verraderlijke getijdenstromingen en golven.



Sinds de Tweede Wereldoorlog kwamen 33 mensen om bij scheepsongelukken in het gebied.


Filmpje:    


Wijsheid begint met verwondering......