ma/17/jun/2019 : 22 : 58

Nieuws:

Helaas wij gaan het forum sluiten.
Wilt u iets bewaren? Doe dat dan voor eind september 2019!
Ons ARCHIEF blijft actief.


Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 04 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

willem visser

Twee matrozen dood na het inademen van giftige dampen

Twee bemanningsleden van een onder Maltese vlag varenden chemicaliëntanker zijn overleden na het inademen van giftige dampen,
tijdens werkzaamheden in een van de scheepstanks.
De Noorse politie zei dat de twee matrozen op 1 september uit het schip werden gehaald en naar een ziekenhuis in Alesund waren gebracht,
nadat ze bewusteloos waren geraakt in één van de tanks.
Eenmaal opgenomen voor medische behandeling, werd een van de bemanningsleden dood verklaard terwijl de ander nog in kritieke toestand verkeerde,
aldus de politie.
Lokale media melde dat de andere gewonde zeeman de volgende avond bezweek aan zijn verwondigen.
De twee zeevarenden zijn overleden als gevolg van blootstelling aan waterstofsulfide,
maar een onderzoek naar het incident moet  nog bevestigd worden.
Het schip is de MT Key Fighter, heeft de opdracht heeft gekregen om aan te meren in Maloy in Noorwegen,
zodat de bemanning daar worden verhoord.
De chemicaliëntanker, gebouwd in 1989, is geregistreerd bij het scheepvaartbedrijf Sea Tank Chartering.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

Cruiseschip 'Nieuw Statendam' bijna klaar voor oplevering
Het nieuwe cruiseschip de 'Nieuw Statendam' van Holland America Line heeft in augustus twee series succesvolle proefvaarten op zee gemaakt
voor de kust bij de scheepswerf Fincantieri in Marghera, Italië.
Tijdens de proefvaarten is de performance van de scheepssystemen getest, de machines en motoren.
Een werfteam van nautische officieren, scheepsarchitecten en bouwers hebben de wendbaarheid van het schip en de veiligheidssystemen getest.
Statendam tijdens de Proefvaart

Op 10 augustus vertrok de Nieuw Statendam vanuit Marghera om twee dage lang proefvaarten op zee uit te voeren.
Na afloop is het schip in het droogdok van de Fincantieri scheepswerf gevaren waar alle data is uitgelezen en standaard onderhoud is uitgevoerd aan de romp.
De tweede test was van 18 tot en met 22 augustus en na afllop keerde het schip terug naar Marghera voor de laatste finsihing touches.
Orlando Ashford, President van Holland America Line: "Er is veel rumoer rond de Nieuw Statendam en de innovaties die we aan boord introduceren.
Het schip gaat een spannend debuut maken begin december."

'De zesde 'Statendam'
Holland America Line's eerste schip met de naam Statendam vaarde in 1898 en dit wordt het zesde schip in de geschiedenis van het bedrijf met deze naam.
Door 'Nieuw' ervoor te plaatsen, viert Holland America Line het verleden, heden en de toekomst van de rederij.

Oplevering van Nieuw Statendam voor 1 december 2018
Met een geplande oplevering voor 1 december 2018 gaat de Nieuw Statendam in haar eerste jaar in de winter het Caribisch gebied ontdekken
en vaart daarna tijdens het zomerseizoen naar Noord Europa, IJsland en de Middellandse Zee.
Op 5 mei 2019 vaart het schip haar eerste cruise vanuit Amsterdam naar Noord Europa.
Het 99.500 ton zware schip heeft plek voor 2666 gasten en reflecteert de voortgaande evolutie van Holland America Line.

Het ontwerp van het schip is grotendeels gelijk aan de Koningsdam, het eerste Pinnacle-klasse schip.
De openbare ruimtes zijn ontworpen door de hospitality designer Adam Tihany en architect Bjørn Storbraaten.
Het schip beschikt over alle kenmerken van de Pinnacle-klasse: grote met licht gevulde ruimtes, visueel drama
en rijke interieurs geïnspireerd op de vloeiende lijnen van muziekinstrumenten.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Gerrit Hofmeijer



Maersk staat op het punt een grote reorganisatie aan te kondigen die geldt als de slotfase van de bedrijfstransformatie,
waarin de rederij de afgelopen jaren verwikkeld is.
Vrijwel zeker gaat die reorganisatie gepaard met banenverlies.
Het nieuws kan mogelijk komende maand al worden gebracht.
Het topbestuur van het bedrijf zou momenteel bij elkaar zijn gekomen in het Maersk Leadership Center ten noorden van Kopenhagen om de laatste puntjes op i te zetten', meldt het Deense medium ShippingWatch op basis van 'goed ingevoerde bronnen'.
Maersk kondigde in 2015 al aan dat er ontslagen zouden volgen na een digitaliseringsslag.
Na 2017 zouden daardoor 4.000 van de 23.000 walbanen verdwijnen. Sinds die aankondiging is er veel gebeurd binnen het Deense bedrijf.
Het conglomeraat werd opgesplitst in een logistieke en energietak, waarna alle energiegerelateerde bedrijfsonderdelen zijn afgestoten.

Integratie

Maersk focust zich op containertransport en logistiek en wil uitgroeien tot een 'geïntegreerd' bedrijf waarin Maersk Line, APM Terminals, Svitzer, Damco en Maersk Container Industry zich meer als één bedrijf gaan presenteren.
Wie klant is van de één, moet ook klant van de ander worden.
Belangrijk onderdeel van het nieuwe bedrijf is digitalisering.
Maersk wil van een containervervoerder uitgroeien tot een door-to-door logistieke dienstverlener,
met daarbij (in de toekomst) een directe link met grote webshops.
Idealiter zou de knop 'In winkelwagen voegen' automatisch leiden tot een transportvraag in Kopenhagen.
Zo wil de rederij concurreren met bedrijven als Amazon, dat plannen heeft om een eigen rederij op te zetten.
Uiteindelijk moet de strategie leiden tot een efficiëntere onderneming.
Na een hevige slag om marktaandeel in de afgelopen jaren wil het bedrijf zich focussen op winstgevendheid in plaats van marktaandeel.
Onze ambitie is om het marktaandeel van 20% te handhaven, dat geeft ons de schaal die we nodig hebben.
Een marktaandeel van 22 of 23% zou geen extra voordelen meer opleveren', zei Maersk-topman Soren Skou tijdens de bekendmaking van de jongste kwartaalcijfers.
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Gerrit Hofmeijer



De eigenaar van de olietanker Bow Jubail, waaruit op 23 juni duizenden liters olie in de Rotterdamse haven stroomden,
wil niet volledig aansprakelijk zijn voor de kosten van het schoonmaken van de haven en de dieren. De rechtbank in Rotterdam buigt zich eind september over het verzoek om de aansprakelijkheid te beperken.
Mocht er een akkoord zijn, dan stort het bedrijf Odfjell Tankers geld in een fonds.
Daarna kunnen schuldeisers geld claimen.
Odfjell Tankers liet onlangs al weten zich maximaal voor 22 miljoen Amerikaanse dollars aansprakelijk te vinden.
Dat bedrag baseert het Noorse bedrijf op internationale afspraken.
Het Havenbedrijf Rotterdam stelde Odfjell eerder civiel aansprakelijk.
Het onderzoek van de zeehavenpolitie naar de oorzaak van de ramp is nog niet afgerond.
Volgens bronnen zou de olietanker op de steiger in de Derde Petroleumhaven zijn geknald omdat de kapitein een instructie
van de loods verkeerd opvolgde.
Groetjes Gerrit Hofmeijer

Gerrit Hofmeijer



Dat de Antwerpse haven zo'n vooraanstaande plaats is in het internationale drugstransport is alleen mogelijk doordat drugskartels voldoende corrupte mensen vinden.
Dat schrijft Gazet van Antwerpen. Journalist Joris Van der Aa houdt het daar niet bij.
Hij noemt ook man en paard: 'De grootschalige cocaïnesmokkel kan eigenlijk gelokaliseerd worden aan de kaaien 1700 en 1742 langs het Deurganckdok, waar de containerterminals van de multinationals DP World en PSA/MPET liggen.'
Van der Aa merkt op dat deze beide kaaien de modernste en best beveiligde kaaien van Antwerpen zijn.
De drugsmokkel kan er slechts functioneren met hulp van binnenuit: van de planners in de havenbedrijven,
van straddle-chauffeurs die de kranen bedienen tot de reeferman die containers openmaakt.'
Volgens de journalist onderhouden de lokale drugsjongens uitstekende contacten in de havenbedrijven en onder de dokwerkers.
In een bepaalde rederij werkt naar verluidt zelfs een mol, die de criminelen de pincodes doorspeelt waarmee ze de containers vol drugs simpelweg kunnen ophalen aan de terminals.
Soms weten de smokkelaars welke containers de douane gaat scannen en brengen ze hun lading snel in veiligheid.

PSA terminal

Daarmee gaat hij in tegen de recentste woord-wederwoord spelletjes van politici, ambtenaren en vakbonden.
Sommige van deze mensen hadden het de afgelopen dagen over een tekort aan personeel bij de douane of de uitgestrektheid van het havengebied.
Maar de grootschalige drugshandel zou zich concentreren op de terminals waar fruit uit Latijns-Amerika toekomt.
Zo zouden er na de verhuizing van MSC naar de PSA terminal in de Waaslandhaven nauwelijks nog drugsproblemen zijn in het havengebied op de rechteroever van de Schelde.
'Extra controles, met meer mensen, scanners of camera's kunnen wel resulteren in wat meer drugsvangsten.
Maar de coke business zal blijven boomen in Antwerpen, zolang politie en justitie de bazen van de 'uithaalfirma's' niet aanpakken
concludeert Van der Aa.

Groetjes Gerrit Hofmeijer

hans robbers

Als je slecht bij kas zit en je voor hun je op de juiste plek zit, ik zeg maar wat een ton krijgt  om een bepaalde container het groene licht te geven zijn er een hoop mensen die voor de verleiding bezwijken, dan moet je toch heel sterk in je schoenen staan
Je krijgt meer voor elkaar bij mensen als je zelf niet de eer op strijkt.

Gerrit Hofmeijer



Precies tachtig jaar na de tewaterlating op 8 september 1938, opent Het Scheepvaartmuseum morgen de tentoonstelling ms Oranje | Koers gewijzigd over het passagiersschip Oranje.
Het schip spreekt door zijn iconische status en zijn veelbewogen geschiedenis nog steeds tot de verbeelding.
Het passagiersschip Oranje nam tijdens zijn leven verschillende rollen en gedaanten aan. Van luxe droomschip eind jaren '30 gebouwd voor de lijndienst tussen Nederlands-Indië en Nederland, naar hospitaalschip tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Na de oorlog 'repatrieerden' talloze personen met de Oranje van Indonesië naar Nederland op weg naar een nieuw 'thuis'.
De tentoonstelling ms Oranje | Koers gewijzigd is opgebouwd uit twee delen en belicht zowel de geschiedenis van het schip als de persoonlijke verhalen van 'gerepatrieerden'.
Tussen 1945 en 1965 maakten naar schatting 300.000 Indische Nederlanders de overtocht naar hun nieuwe 'vaderland'.
Voor enkele duizenden onder hen is de Oranje het schip waarmee zich deze koerswijziging voltrok.

Programmamaker Coen Verbraak ging speciaal voor deze tentoonstelling in gesprek met tien personen die met de Oranje 'repatrieerden'.
Deze persoonlijke verhalen over het vertrek, de tijd aan boord en het nieuwe leven in Nederland komen aan bod in de indrukwekkende film 'ms Oranje, schip naar de toekomst'.
In de tentoonstelling wordt de film, samen met indringende portretten die fotograaf Jitske Schols van hen maakte, getoond.

De bijzondere levensloop van het schip begon met de spectaculaire doop door koningin Wilhelmina. Voor dit proces had koningin Wilhelmina een ivoren doophamer en een zilveren doopbijltje tot haar beschikking.
Met behulp van een ingenieus mechanisme zou het schip - in aanwezigheid van 10.000 genodigden - soepel het IJ inglijden.
Maar op het moment suprême gebeurde er niets. De Oranje bleef, vol slingers en vlaggen, onbeweeglijk liggen. Pas een uur en twee minuten na het officiële moment gleed het schip dan toch het water in.
Met een zekere ironie sprak Wilhelmina de woorden 'een echte Oranje; die zijn stug'.

De tentoonstelling is t/m 18 juli 2019 in Het Scheepvaartmuseum te zien.
Voor meer informatie zie www.hetscheepvaartmuseum.nl/msoranje.
Groetjes Gerrit Hofmeijer

willem visser

DE WERELDHAVENDAGEN OFFICIËEL AFGETRAPT

De Wereldhavendagen zijn officiëel begonnen. Voor de 41e keer wordt de haven van Rotterdam omgetoverd tot het grootste maritieme festival van Nederland, met als hoofddoel bezoekers een ultiem kijkje te geven achter de schermen van de Rotterdamse haven.

Om 10:00 werd het 3-daagse evenement 'afgetrapt' door de wereldberoemde straatvoetballer Soufiane Touzani, in het bijzijn van burgemeester Ahmed Aboutaleb aan de Holland Amerikakade, voor de Cruise Terminal.

Jongerendag
Zoals elk jaar schenkt de Wereldhavendagen aandacht aan een aantal belangrijke thema's. Dit jaar zal vooral de vrijdag in het teken staan van jongeren. De officiële opening werd daarom bijgewoond door een groot aantal jongeren van verschillende Rotterdams scholen uit het basis-, voorgezet en hoger onderwijs. Voor de diverse onderwijsniveaus en leeftijden staat vandaag de Expeditie Wereldhavendagen op het programma.

De scholieren uit het basis- en voorgezet onderwijs kunnen deelnemen aan diverse 'expedities' en bij verschillende bedrijven uit de haven, en voor mbo-studenten is er een in het World Port Center een carrièreplein, waar ze meer te weten kunnen komen over mogelijke carrièrekansen in de Rotterdamse haven. Vanavond wordt de jongerendag traditioneel afgesloten met RTM Port Party in de Cruise Terminal.

'Energize!
Naast de aandacht voor jongeren staat dit jaar de Wereldhavendagen ook in het teken van het thema 'Energize!'. Rotterdam wil duurzaamheid voor zichzelf nastreven, maar als grootste haven van Europa uiteraard ook gebruiken in het vervullen van zijn voorbeeldfunctie voor de rest van de wereld.

WO-studenten en young professionales kunnen tijdens het Young Port Professionals Event de handen in elkaar slaan met grote Rotterdamse bedrijven als Van Oord, Vopak, HyetSolar en het Havenbedrijf Rotterdam tijdens het onderzoeken van een mogelijk toekomstige CO2-neutrale industrie.

Daarnaast vindt er later vandaag voor mbo-, hbo- en WO-studenten de Heroes Of Innovation - Heineken Edition plaats, waarbij Jan Kempers, Manager Sustainabel Development van Heineken een college geeft over de verbinding aan het programma 'de Groene Corrider', een klimaatneutrale logistieke corrider tussen Zoeterwoude en de haven van Rotterdam.

Eerste schip en vloot
Eerder deze week kwam De Syanen van Van Oord als eerste schip aan in de Rotterdamse haven. De vloot Koninklijke Marine waaronder de Zr. Ms. Evertsen volgde al snel aan de Parkkade die, inmiddels samen met de Rijnhaven, vol ligt en klaar is voor jong en oud bezoek.

Vandaag, morgen en zondag zijn de Werelhavendagen geopend vanaf 10:00. Kijk voor meer informatie op www.wereldhavendagen.nl
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

Arklow-schip gesleept veilig weggesleept na motorstoring

In de ochtenduren van 11 september kreeg de bulkcarrière Arklow Resolve voor de kust van Marstrand-Zweden te kampen een motorstoring,
waardoor het schip stuurloos werd. De Zweedse kustwacht werd naar de Arklow Resolve gestuurd om te helpen,
dat kort na het vertrek uit Göteborg op weg naar Sevilla problemen kreeg. De kustwacht bevestigde een sleepkabel aan het schip en sleepte het in veiligheid.
Volgens AIS-gegevens van MarineTraffic ligt het vrachtschip van 4.868 dwt momenteel aangemeerd in de haven van Hono, Göteborg.
Arklow Resolve is geladen met kunstmest en heeft ongeveer 86 ton bunkerolie en ongeveer 27 ton diesel aan boord.
"De olie aan boord en de kunstmest in de lading zou grote schade aan het milieu hebben toegebracht," zei reddingsleider Filip Lundgren.
Het in 2004 gebouwde vrachtschip wordt geëxploiteerd door het in Ierland gevestigde scheepvaartbedrijf Arklow Shipping.


GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Gerrit Hofmeijer



De enorme zogenoemde 'plasticvanger' van het project The Ocean Cleanup is begonnen aan een grote reis.
Het gevaarte, bedacht door de nu 24-jarige Nederlander Boyan Slat, gaat naar de Grote Oceaan om de 'plastic soep' die daar in zee ligt op te ruimen.
Via een livestream op internet is dat te volgen.
Slat ontwikkelde het systeem zes jaar geleden voor zijn profielwerkstuk op de middelbare school in Delft.
Het eerste gevaarte heet System 001. Dat is een 600 meter lange arm, die in de vorm van een C zelfstandig over zee drijft.
Great Pacific Garbage Patch
Het systeem vertrok vanaf een werf in de buurt van San Francisco.
Het gaat langs het beroemde gevangeniseiland Alcatraz en onder de Golden Gate Bridge door.
Die bestemming is de zogeheten Great Pacific Garbage Patch.
Dat is een enorme plastic soep tussen Californië en Hawaï.
De drijvende vuilnisbelt is ongeveer drie keer zo groot als Frankrijk.
Er dobberen naar schatting 1800 miljard stukken afval, die bij elkaar ongeveer 80 miljoen kilo wegen.
Er zijn nog vier grote afvalhopen op de oceanen. Die hebben bij elkaar nog eens 80 miljoen kilo puin en plastic.

Probleem

Dat mensen plastic gebruiken, is niet het probleem.
Dat we dat plastic zomaar weggooien en dat het dan in zee belandt, dat is wel een probleem.
Dat zegt Lonneke Holierhoek van The Ocean Cleanup. 'Plastic is niet de vijand.
Plastic is een mooi product, het is bestendig, het is goed op verschillende manieren toe te passen.
We vinden alleen dat het niet in de oceaan moet belanden', aldus Holierhoek.
Dat kan door überhaupt minder plastic te gebruiken, maar er zijn meer manieren.
'We zijn gebaat bij betere recycling.
Dat we verpakkingen bijvoorbeeld slimmer plannen.
Zodat we niet nog meer plastic creëren, maar het plastic dat er is beter benutten', aldus Holierhoek.

Recycling

En daar zit volgens haar een probleem: 'Er is te weinig stimulans om waarde te halen uit het plastic dat we al hebben.
Zeker bij een lage olieprijs is het goedkoop om nieuw plastic te maken.
Daarmee maak je de plasticberg alleen maar groter.' Zij vindt dat ook de industrie daar een taak in heeft.
'Producenten kunnen plastic zo maken dat het goed te recyclen is.
De recyclingindustrie kan nog een hoop innovatie gebruiken.'
Veel plastic in de Grote Oceaan is afkomstig uit landen als Indonesië, de Filipijnen en China. Holierhoek:
'Het heeft te maken met armoede.
Veel mensen wonen op plekken waar geen infrastructuur is die elke week het vuilnis ophaalt.'
Groetjes Gerrit Hofmeijer