ma/17/jun/2019 : 23 : 20

Nieuws:

Helaas wij gaan het forum sluiten.
Wilt u iets bewaren? Doe dat dan voor eind september 2019!
Ons ARCHIEF blijft actief.


Re: ACTUEEL SCHEEPVAARTNIEUWS

Gestart door Job Mattijssen †, vr/30/dec/2011 : 04 : 26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

willem visser

Brandstofverwijdering begint voor vrachtschip in Bari

De bemanning is begonnen met het lossen van brandstof van het Turkse vrachtschip Efe Murat dat vorige week af dreef
en in aanvaring kwam met een golfbreker in Bari, Italië tijdens een zware storm. Autoriteiten in Italië hebben tot nu toe
geen vervuiling gemeld van de 5.786 dwt Efe Murat, maar uit rapporten blijkt dat het schip op verschillende plaatsen is
beschadigd en water naar binnen in het schip stroomt.

Het Turkse schip liep op 23 februari aan de grond toen de wind langs de Adriatische kust meer dan 60 knopen bedroeg.
AIS-trackinggegevens  tonen aan dat het schip onderweg was van Ortona-Italië naar Aliaga-Turkije, toen het incident
plaatsvond. Het was niet geladen met vracht. Autoriteiten hebben gezegd dat de berging en olieverwijderingsoperatie
afhankelijk is van gunstig weer.

De video laat zware branding zien die op het schip bonst en hem aan zijn stuurboord vastmaakt langs een golfbreker.

BEKIJK DE VIDEO >>>>>>>>>>> EFE MURAT OP GOLFBREKER
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Coaster W.

Willem,

Waar haal je de beelden vandaan. Geweldig. Is de oorzaak bekend slecht zeemanschap, uit het roer gelopen machineschade ??

Vrg Coaster
Eens kom je er achter dat het leven eindig is
Gebruik je tijd daarom verstandig. Laat een IEDER in zijn WAARDE

willem visser

Wim, als de oorzaak bekend was geweest dan had ik dat ook geplaatst, maar helaas stond dat er niet bij.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

Jan Prins van Wijngaarden

Via Google gevonden

Turkish Cargo Ship Listing on Breakwater in Italy

The Turkish cargo ship Efe Murat, which ran aground on a breakwater off Bari, Italy, continued listing since
the incident on February 23.
Although there were no reports of water pollution at the site, there are fears that the 37 tonnes of oil aboard
the 1977-built ship could lead to an environmental disaster, according to local media.
Relevant authorities have devised a plan to extract the oil from the 5,800 dwt vessel, an operation which is
scheduled to start on February 28.
The oil would be extracted by using a mini oil pipeline, local media said.
Weather conditions at the site are slowing down the salvage operation.
Italian coast guard continued undertaking overflights to monitor the vessel and the situation.
An inspection of Efe Murat, which is crewed by 15 sailors and a Master, all of Turskish nationality, was also
conducted, reportedly with signs of hull rupture.
A Dutch salvage company was hired to carry out the vessel removal and fuel extraction.

Efe Murat ran into trouble some 200 meters off the coast of Bari due to loss of control in
strong winds and rough sea conditions.


At the time, the cargo ship was on its way from Ortona to Aliaga, Turkey.



willem visser

Grounded Bulk Carrier lekt zware stookolie in de buurt van UNESCO werelderfgoed

Op de Salomonseilanden ontvouwt zich deze week een milieuramp nadat een bulkcarrier naar verluidt tonnen
zware stookolie heeft gelekt in de buurt van een UNESCO-werelderfgoedlocatie.

De 73.592 dwt MV Solomon Trader is gestrand sinds 5 februari toen hij tijdens een tropische cycloon op een rif
in Kangava Bay van Rennell Island werd gedreven tijdens het laden van bauxiet in een nabijgelegen mijn.
Sindsdien werkt Australië samen met de regering van de Salomonseilanden aan een oplossing.

Ambtenaren zeiden deze week dat het schip nu 60 ton zware stookolie in de ongerepte baai heeft gelekt. Naar
schatting blijft meer dan 500 ton aan boord. Het nabijgelegen East Rennell-atol en zijn omringende koralen staat
sinds 1998 op de werelderfgoedlijst van UNESCO en staat in 2013 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO als UNESCO-comité.

"Australië blijft de regering van de Salomonseilanden ondersteunen bij het aanpakken van de milieuramp op Rennell Island
vanuit het wrak van de MV Solomon Trader," schreven de Australische Hoge Commissarissen naar de Salomonseilanden
deze week in een Facebook-bericht. "Luchtsurveillance door de Australian Maritime Safety Authority - AMSA vandaag en
gisteren toont aanhoudende olie die vanuit het schip de baai in stroomt. Australische steun voor regulier toezicht helpt de
regering van de Salomonseilanden om de verantwoordelijke partijen ter verantwoording te roepen voor deze ramp. "
De autoriteiten raden het publiek ook aan om hun reis naar Rennell Island te heroverwegen, aangezien zware stookolie
een giftige stof is die moet worden vermeden.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

CHINA WIL WERELDLEIDER WORDEN IN DE SCHEEPSBOUW

Tot voor kort lag de focus van de Chinese scheepsbouw op de minder complexe scheepstypes zoals container- en droge lading schepen.
In de zomer van 2015 heeft China nieuwe beleidsplannen gepresenteerd zoals 'Made in China 2025'. Het doel van deze plannen is om
de (technologische) wereldleider te worden in een tiental strategische sectoren waaronder de scheepsbouw. Tussen 2000 en 2010 is
China een steeds belangrijkere speler geworden binnen de scheepsbouw. In tien jaar tijd is China, in termen van Compensated Gross
Tonnage (CGT), het grootste schepenproducerende land geworden.

Hoe lang is China nog afhankelijk van buitenlandse kennis?
De Chinese scheepsbouw heeft de ambitie om hogere kwaliteitsschepen te gaan leveren en richt zich op steeds specialistischer schepen
die tegenwoordig nog veelvuldig in Europa gemaakt worden. Financiële instrumenten en handelsobstakels zorgen voor een ongelijk
speelveld tussen Chinese en Europese scheepsbouwers en toeleveranciers. Dit is uiteraard een bedreiging voor de maritieme industrie
vanwege het mogelijk wegtrekken van productie uit Europa en de bijdrage aan overcapaciteit in de sector. De Chinezen zijn nog wel
afhankelijk van buitenlandse technische kennis en apparatuur, maar het is de vraag hoe lang dit nog duurt. De trend is namelijk dat
Chinese toeleveranciers de voorkeur krijgen boven buitenlandse toeleveranciers.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

Piraten ontvoeren drie Roemeense zeelieden

Drie bemanningsleden van een in Malta geregistreerde tanker zijn gegijzeld terwijl ze in de Golf van Guinee vaarden.
De 40.500 dwt-tanker Histria Ivory werd op 3 maart 2019 aangevallen door piraten op ongeveer 20 mijl van de haven
van Lomé, Togo.

Na het geven van een alarm, verzamelde de meerderheid van de 21 Roemeense zeelieden aan boord van het schip zich
in een afgesloten ruimte. Piraten hebben echter drie bemanningsleden gekidnapt en zijn ontsnapt. Er werden geen
verwondingen aan de overblijvende bemanningsleden gemeld.

Nadat de piraten vertrokken, werd het schip  begeleid door lokale autoriteiten naar de veilige ankerplaats van Lomé.
Het schip liep schade op tijdens de kaping en moest worden gerepareerd.

De zaak valt nu onder de verantwoordelijkheid van de bevoegde autoriteiten die passende maatregelen zullen nemen
om ervoor te zorgen dat de zeelieden worden vrijgelaten, "zei SLN.

Ten tijde van het incident was de middellange afstand 1 (MR1) tanker onderweg van Freetown naar Monrovia. Inmiddels
heeft de Histria Ivory haar reis vervolgd naar Monrovia, waar het op 6 maart zal arriveren, de AIS-gegevensshows van het schip.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

6 maart 2019 -Passagiers gewond geraakt tijdens zware windvlagen

Een aantal passagiers aan boord van het cruiseschip Norwegian Escape zijn gewond geraakt nadat tijdens zware windvlagen het schip 45 graden slagzij maakte, waardoor stoelen, tafels en vrijwel alles wat niet vast stond door het schip gleed. Een verklaring van een Noorse paasagier gepost op haar Twitter-account zei dat het incident plaatsvond net voor middernacht op zondag 3 maart, toen de Norwegian Escape  in "onverwacht weer was  gekomen in de vorm van een plotselinge, extreme windvlaag, geschat op 100 knopen, "of 115 mph, terwijl het schip onderweg was naar de oostkust van de VS.

"Verschillende verwondingen werden gemeld en passagiers en bemanning kregen onmiddellijk aandacht of werden behandeld door de medische staf van het schip. Er was geen schade aan het schip; ze blijft volledig operationeel en vervolgt haar geplande reisschema, "zei Norwegian Cruise Line. De Norwegian Escape heeft haar reis vervolgd van Port Elizabeth, New Jersey naar de Bahama's met een tussenstop in Port Canaveral, Florida. Volgens berichten in de media zijn op dinsdag minstens acht passagiers behandeld voor verwondingen toen het schip in Port Canaveral aankwam. Meteorologen hadden wat wind voorspeld, maar niets in de buurt van de 100 knopen die werden gemeld door de cruise-lijn.

Geleverd in 2015, is de 164.600 bruto ton Norwegian Escape en het voormalige vlaggenschip van de Norwegian Cruise Line-vloot en de eerste van de Breakaway Plus-klasse van het bedrijf.

Bekijk de video >>>>>>>>>>>>>>>> Norwegian Escape tijden het slechte weer
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

vr/ 8/mrt/2019 : 16 : 38 #3088 Laatste wijziging: vr/ 8/mrt/2019 : 22 : 01 door willem visser
Containerschip verliest containers aan de Amerikaanse oostkust.

Het containerschip Helsinki Bridge heeft op 27 februari een aantal containers verloren tussen Boston en Wilmington, (North Carolina) nadat ze in zwaar weer terecht waren gekomen. Momenteel ligt ze in Wilmington en heeft het schip van 28 februari tot 6 maart in de haven gelegen om de beschadigde containers van boord te krijgen. Het schip ligt nu een week achter op het vaarschema.

Een maand geleden was de Helsinki Bridge ook al in het nieuws , omdat het schip zich 's nachts had losgeslagen in de haven van Boston. Havensleepboten gingen daarna het schip te hulp en wisten erger te voorkomen. Een loods die later aan boord kwam, heeft het schip naar een veilige ligplaats gebracht, alwaar het te anker ging. Er was geen melding van gewonden of schade. Het 320 meter lange schip  is eigendom van de Japanse K-Line.


GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE

willem visser

Bemanningslid geëlektrocuteerd aan boord van een tanker

In de namiddag  van 9 maart heeft de gezagvoerder van de tanker Penyuan medische assistentie gevraagd voor een geëlektrocuteerde Filippijnse bemanningslid. Het schip was  onderweg van Ho Chi Minh Vietnam naar Guangzhou China. Het schip lag zo'n 50 mijl  uit de kust van de provincie Nha Trang.  Het Vietnamese  Reddings- en Coördinatiecentrum adviseerde EHBO-maatregelen, later werd besloten dat de zeeman ziekenhuisopname nodig had. De tanker zette daarop koers naar de kust van Vietnam om het reddingsvaartuig tegemoet te varen. De zeeman kreeg een schok van 1000 volt, het incident gebeurde op 10 maart. De 30-jarige Filipijnse zeeman werd geëlektrocuteerd tijdens het werk, er zijn verder geen andere details gegeven. Na het afzetten van het bemanningslid, vervolgde het schip zijn reis.
GR. WILLEM V. / OLD SAILORS NEVER DIE